I politiken sägs det ofta att det behövs fler poliser. Det är rätt. Men det handlar också om arbetssätt. Mer sällan pratar politiker om sådant som kan frigöra poliser från arbetsuppgifter som olika tekniska lösningar kan utföra. Fartkameror är en sådan sak.
Där dessa sätts upp kan Polisen lägga mer tid på annat. När böter sköts av administrationen kan poliserna göra större trafikkontroller på platser och tider där de gör verkligt stor nytta. Vid blåskontroller kan berusade bakom ratten upptäckas och de som transporterar vapen, knark eller stöldgods komma på polisens radar. Sådana saker bör beslutsfattare uppmärksamma och berömma mer.
Vägtrafikanter bör även de vara positiva till fartkamerorna av dessa skäl – och inte svära över var de står. De bör istället ifrågasätta varför det saknas fotostolpar på platser där de kunde varit nyttiga.
Trafikverket har inte fått samtliga fartkameror på plats som de planerat för Sörmland 2020 och 2021. Det visar SVT Sörmlands kartläggning förra månaden (25/12). 49 kameror skulle ha fått sällskap av ytterligare 62 när förra året nådde sitt slut. Hälften skulle ha placerats längs med den olycksdrabbade riksväg 53, men där blev det bara 11 nya kameror – och i hela Sörmland 25.
Trafikverket har beklagat sig – de vill allra helst se att kamerorna är på plats. De är viktiga redskap för att minska dödligheten i trafiken. Men det är tydligen svårt för de nätansvariga elbolagen att dra fram kablar till en del platser där kamerorna ska stå. Så kan det så klart vara. På besvärliga ställen dit elnätet inte räcker hela vägen fram krävs ibland långa kabeldragningar.
Samtidigt kan detta inte vara nya förutsättningar, utan något Trafikverket borde känna till och ha tagit höjd för. Det är bra med höga ambitioner, men de bör också sättas efter vad som är möjligt. Kraven på elleverantörerna behöver också vara klara. Har coronapandemin haft någon negativ inverkan på hur fort planen för fartkamerorna kunnat genomföras får myndigheten säga det.
Fartkamerornas elbesvär är också en påminnelse till de politiker som försöker svara på frågor om energi och klimat. Elektrifieringen av trafik och industri kommer kräva mer el än som produceras idag och kablar dras dit de tidigare inte funnits. Det är ingen liten uppgift.