Meningen med kampanjen för "gÄrdsförsÀljning" av alkohol har hela tiden framför allt varit att undergrÀva socialpolitiken. Med butiker hos alkoholtillverkare skulle man Ästadkomma olika behandling av olika slags företag, och av inhemska och utlÀndska företag. Detta skulle kunna angripas med hjÀlp av EU-juridiken. PÄ sÄ sÀtt skulle Systembolaget kunna undergrÀvas och alkoholdrickandet öka.
Detta syfte har man försökt dölja med att tala om vingÄrdar och om alkoholjÀsning av lokalt odlade druvor och andra frukter. Det har aldrig varit trovÀrdigt. Vinodling i Sverige Àr en mikroskopiskt liten verksamhet, missgynnad av det nordeuropeiska klimatet. De lobbyistpengar och kampanjinsatser som under mÄnga Är Àgnats Ät att krÀva "gÄrdsförsÀljning" har inte stÄtt i nÄgon som helst proportion till den odling det skulle kunna bli frÄga om.
Men frÄgan har utretts och utretts och utretts. GÄng pÄ gÄng har det belysts att ett skenbart litet undantag frÄn regeln om flaskförsÀljning pÄ Systembolaget skulle leda till kollision med EU-rÀtten. Det skulle innebÀra risker för att olika aktörer i alkoholbranschen skulle kunna fÄ till stÄnd ett systemskifte i stort. Utredningsförslagen har avvisats, men föresprÄkarna har dÄ fÄtt nya utredningar tillsatta.
Den senaste har nu varit pÄ remiss. Den hÀr gÄngen gÄr den ut pÄ att begrÀnsa volymen som fÄr sÀljas vid varje tillverkningsstÀlle sÄ pass mycket att man kan försöka sÀga att det Àr försumbart, och dÀrför kanske skulle fÄ passera utan problem med EU-rÀtten.
Men sÄdana begrÀnsningar Àr flasklobbyister alltid inriktade pÄ att steg för steg försvaga och öppna sÄ att mer kan sÀljas. I takt med det ökar i sÄ fall utsikterna för dem att anvÀnda butikerna vid tillverkningslokalerna som brÀckjÀrn mot Systembolaget.
Ett remissvar frĂ„n Karolinska Institutet â som ju Ă€r ett universitet för hĂ€lso- och sjukvĂ„rd â pekar pĂ„ hur detta kan leda till en utveckling med mer alkoholförsĂ€ljning och förvĂ€rrade alkoholskador. Förslaget gĂ„r ju emot EU-rĂ€tten dĂ„ "gĂ„rdsförsĂ€ljning innebĂ€r att svenska produkter skulle gynnas framför utlĂ€ndska". Detta Ă€r socialt riskabelt â men det alkohollobbyisterna hela tiden siktat pĂ„.
Dessutom sÀtter Karolinska Institutet fingret pÄ hur hela talet om gÄrdsförsÀljning Àr vilseledande: "De nya försÀljningspunkterna behöver inte vara förlagda till landsbygden, och heller inte bygga pÄ egenodlade produkter", noterar institutet. Just det. Pratet om gÄrdsförsÀljning pÄ landsbygden handlar egentligen om att spritbrÀnnerier och starkölsbryggare ska öppna egna flaskbutiker, vanligen i stÀder.
Centerpartiet som borde begripa bÀttre har olyckligtvis lÄtit sig förknippas med denna sprithögeridé. Delar av lantbrukskooperationen har medverkat till detta. DÀr har det ocksÄ funnits aktieÀgande i ett whiskybrÀnneri i GÀvle. En butik dÀr skulle vara nÄgot helt annat Àn en lantgÄrd.
Centerpartister borde inse hur sprithögern motverkar mycket annat i den politik Annie Lööfs parti hellre vill stÄ för.