Trafikverket behöver öka tempot på körproven i Sörmland

Foto:

Signerat2021-03-18 05:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När pandemin slog till var det få som var redo. Offentliga verksamheter har behövt ställa om på kort tid. Restriktioner och råd har förändrats över tid allt eftersom kunskapsläget förbättrats. Men det fråntar inte myndigheter ansvaret att göra vad de kan för att klara sitt uppdrag. 

Trafikverket har likt många andra fått anpassa sig till de förändrade förutsättningarna. Arbetssätt har ändrats och lokaler möblerats om. Kunskapstesten för b-körkort har blivit färre för att provtagare ska spridas ut i testsal och väntrum. Katarina Törnberg, enhetschef för förarprov på Trafikverket i Eskilstuna, berättade i Katrineholms-Kuriren i måndags, att scheman för uppkörningar har förändrats så att varje förarprovinspektör har sju i stället för nio förarprov om dagen. Det ger tid för att städa bilen mellan passen. 

Allt detta är bra för att stoppa smittan. Men även om två tillfällen färre om dagen kan låta lite blir det över längre tid ett stort tapp i antalet provtillfällen för uppkörning. Och följden har blivit att väntetiderna för uppkörning har ökat i Sörmland. 

Detta skrev tidningen redan om i somras, men det har blivit värre. I Katrineholm har kötiden växt från två till tre månader sedan i höstas.

En del förklaras av att Trafikverket prioriterar uppkörning för yrkesförare för bland annat tung lastbil. Det är rimligt. Godstrafik och renhållningsarbete med tung lastbil behöver rulla på under pandemin. Men den stora frågan är personalbrist.

Törnberg säger att en del är på gång. Två nya provförare räknas börja i maj. Två till nästa år. Det är goda nyheter. När de provförarinspektörer som för närvarande handleder nya rekryter kommer tillbaka på plats kan säkert några knutar lösas. Men varför är det inte större personaltillökning redan i år?

Trafikverkets uppgift att skilja de som har nog med kunskap och förmåga att köra på vägarna från de som inte har det är viktig. Men det innebär också att det finns de som inte blir godkända och behöver göra omprov för ta körkort.

För att minska antalet omprov menar Törnberg att de som ska göra proven förbereder sig ordentligt innan. Det är såklart sant. Färre som kuggar innebär färre omprov. Folk ska inte chansa och se om de klarar provet.

Men ansvaret för de långa kötiderna ska inte läggas på körkortsaspiranterna utan på myndigheten. Det är de som har hand om resurser, personal och lokaler.

Körkort är för många en fråga om frihet. För de som lever där det är glest mellan bussturerna kan bilen behövas. I många jobbannonser är körkort meriterande eller krav. När det är lång tid till uppkörningen kan en del människor missa chans på nytt jobb. 

Trafikverket måste därför göra vad de kan för att minska kötiden till uppkörning. Människor ska inte behöva vänta så länge på att ta körkort.