Vart ska cyklisterna och mopedisterna ta vägen?

Foto:

Signerat2021-02-25 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inte sällan talas det varmt om att välja cykel framför bil. Det är både hälsosamt och klimatvänligt. Men för att fler ska kunna göra det valet måste politiken se till så att det finns trafiksäker infrastruktur för detta trafikslag. 

I dagarna har SVT Sörmland berättat om Trafikverkets planer att bygga om flera vägsträckor i länet. Bland annat berörs riksväg 55 mellan Flen och Strängnäs. Sträckan mellan Dunker och Björndammen ska rätas ut, mötessepareras med en 2+1-väg och tillföras viltstängsel. Ett arbete som först ska påbörjas 2023 och bli klart året efter.

Mer i närtid ligger ombyggnaden av riksväg 56 mellan Katrineholm och Alberga. Också där blir det mötesfri 2+1-väg med mitträcke. De 35 kilometerna byggs i två etapper som inleds i höst och väntas vara klara 2024.

Riskfyllda omkörningar på trånga vägar eller vid dålig sikt kan leda till allvarliga olyckor och frontalkrockar med mötande trafik. Sådant har inte sällan dödlig utgång. Därför är mötesseparerade körfält klok trafikplanering som räddar liv.

Men inte sällan glöms andra färdsätt än bil bort när vägar rullas ut och byggs om, också i fallet med riksväg 56. Några planer på cykelbana längs med vägen verkar det inte finnas.

Antalet boende utmed 56:an som i dag väljer att transportera sig med cykel eller moped är antagligen litet. Trafiken som körs på den är ofta tung sådan på väg mot Norrköping, Västerås, Eskilstuna, Uppsala. Det höga trycket på vägen lockar få att hoppa upp i cykelsadeln när det är rusningstrafik.

När landsvägar byggts om och tillförts mitträcke kan det vara olämpligt för cyklister och mopedister att köra där. Det kan bli trångt och nya livsfarliga situationer kan uppstå när bilister inte kan hålla avstånd vid omkörning.

Väg 56 går dessutom över Hjälmaren. Vilken väg ska cyklister ta över sjön på ett säkert sätt? Det finns också minst två motionslopp på cykel som går på 56:an mellan Alberga och Äs. Vad ska det bli av med dem när vägen får mitträcke?

Människor har såklart ansvar för hur de framför sitt fordon i trafiken. Avstånd till bilar, cyklar och mopeder ska hållas. I synnerhet när det finns risk för halka. Anpassa hastighet efter väder och väglag, var utvilad och planera din körning. Ska du köra dagen efter? Avstå alkohol. När fler sköter sig på vägarna minskar också farorna för mer oskyddade trafikanter – cyklister och mopedister.

Men Trafikverket och Sörmlands politiker måste också göra sin del. Att bygga väg utan en tanke på dessa färdmedel är direkt oansvarigt.