Växla upp antalet körprov i Sörmland

Foto:

Signerat2020-08-13 18:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För många jobb behövs körkort. Med en snabb sökning på arbetsförmedlingens sökmotor på ordet B-körkort får jag upp 4695 annonser. Många har det i rubriken, andra inbäddat i annonsen. För vissa jobb är det krav, för andra är det meriterande. Sökningen är inte exakt. Men det säger något om fördelarna som följer med ett körkort. Inte minst för många unga som söker sina första jobb efter gymnasiet.

För den som bor på landsbygd eller glesbygd där kollektivtrafik kan vara begränsad till ett fåtal avgångar om vardagarna, kan det också underlätta ett socialt liv. Under coronapandemin har en del använt bilen istället för att resa kollektivt för att minska risken för smitta. 

Den som framför ett fordon, i synnerhet ett som kan köra höga hastigheter, behöver både teoretisk kunskap och viss praktisk erfarenhet. Men tid för uppkörning dröjer ofta, platserna är helt enkelt för få. En del kan förklaras av att personal varit sjuk. Men också av att uppkörningar för olika yrkesförarbevis har prioriterats framför bilkörkort.

Trafikverket har för att minska risken för smittan genomfört en del åtgärder. Antalet personer i provgrupperna som genomför teoriprovet har minskats. Endast behörig personal och de som ska göra provet får närvara i Trafikverkets lokaler. Genom att utöka öppettider och ha fler provtillfällen har myndigheten också lyckas genomföra lika många prov som förra året, berättar Ylva Lundin, kommunikationschef på Trafikverkets enhet för förarprov till tidningen (13/8). Mellan januari och juni i år har antalet teoriprov sjunkit med endast sju i kommunerna Eskilstuna, Flen, Nyköping, Strängnäs och Katrineholm, i jämförelse med förra året.

Men när det kommer till körprovet ser det annorlunda ut. I jämförelse med förra året har antalet genomförda körprov sjunkit från 6257 till årets 4189 i samma kommuner. Det handlar alltså om en minskning med en tredjedel.

En del kan förklaras med att vissa kommer oförberedda. Hälften av dem som kör upp i Sörmland blir godkända, och övriga behöver göra om körprovet. Ylva Lundins uppmaning är därför betydelsefull: boka tid för uppkörning i god tid, kom väl förberedd och färdigutbildad. Det minskar behovet av flera omprov, och därmed också belastningen på verksamheten.

Men det fråntar inte Trafikverket ansvaret för situationen. Så min fråga är: vad mer kan myndigheten göra för att växla upp antalet körprov i regionen? Detta behöver fungera, också under pandemin.