Förra året tog AB Volvo, med verksamhet i bland annat Eskilstuna, emot en miljard kronor i statligt stöd. Det täckte större delen av lönekostnaden vid minskningen av arbetstid – permitteringar. Bolag som fick stödet tilläts inte dela ut någon vinst till sina ägare det året. Volvos styrelse drog tillbaka sin planerade utdelning på 11,7 miljarder.
I år tar företaget inte emot något statligt stöd, varför styrelsen föreslår att 30 miljarder delas ut.
Det är i sin ordning. Ägarna plockar ut pengar ur den välfyllda kassan utan att hålla sina händer i skattebetalarnas fickor. Givetvis hade Volvo kunnat hålla inne även årets utdelning. Men frågan är vad den gesten hade varit värd. Från företags- och samhällsekonomisk utgångspunkt är det inte sunt att bolag hålls överkapitaliserade när pengar kan delas ut och göra nytta på andra håll i ekonomin.
Samtidigt finns det en del att säga om styrelseordförande Carl-Henric Svanbergs resonemang.
– Volvo fick inget bidrag, vi slussar det vidare till våra anställda, säger han till Dagens Nyheter om permitteringsstödet förra året och tillägger att Volvo hade klarat sig utan det.
Rimligare är att säga att Volvo och andra företag fick statliga pengar, slussade dem vidare till de anställda och kapade sina kostnader. Den permitterade personalen fick ekonomisk trygghet under den tillfälliga nedgången, köpkraften i ekonomin hölls uppe och företagen slapp dyrt krångel genom att säga upp folk för att sedan återanställa.
Staten sköt till pengar som del i krispolitiken, som Volvo drog nytta av. Om en del av dessa pengar i praktiken åkt vidare ner i ägarnas fickor, hade syftet med stödet delvis förfuskats. Och det hade blivit väldigt stora belopp om alla bolag som fick bidraget hade gjort så.
Särskilt i en tid av stor osäkerhet, när staten behöver lindra stötarna men även ha marginaler för ett utdraget krisförlopp, kan skattepengar inte kastas runt på det sättet.
Det var till sist en lag som stoppade utdelningarna. Att vädja till bolagens ansvarskänslor räckte inte och bestämmelsen var rimlig för att skapa tydlighet och lika spelregler. Lite snyggare uppträdande från Volvoledningen då och nu hade dock inte skadat. Det handlar ytterst om att vårda allmänhetens förtroende för näringslivet.