En gåva till spritlobbyn

Förslaget till så kallad gårdförsäljning av alkohol har lite att göra med gårdar och landsbygden. Det handlar om butiker som kan ligga mitt i stan och sälja importerad öl, vin och sprit.

17 december 2010 07:16

Debatten om gårdsförsäljning har aldrig bara handlat om försäljning på enstaka vingårdar. Den minimala svenska vintillverkningen och det harmlösa ordet ”gårdsförsäljning” har använts som ett alibi av öl- och sprittillverkare som vill sälja alkohol vid sidan av Systembolaget.

I EU är det bara Sverige och Finland som har alkoholmonopol. Med hänvisning till den positiva effekten på folkhälsan tilläts de två nordiska länderna ha kvar monopolet vid det samtidiga EU-inträdet 1995. Men i stället för att värna det främsta verktyget för den svenska restriktiva alkoholpolitiken gör många politiker gemensam sak med alkohollobbyn och försöker luckra upp monopolet.

I går presenterades det senkomna tillägg till alkoholutredningen som handlar om att öl-, vin- och sprittillverkare ska få ägna sig åt detaljhandel. Det är precis så illa som många hade befarat. Förhoppningen om att alkoholmonopolet skulle kunna samsas med ett litet antal vinbutiker på den svenska landsbygden, har förstås grusats. Utredaren Lotty Nordling bedömer att det skulle betraktas som diskriminering både av svenska öl- och sprittillverkare, och av utländska alkoholproducenter.

Följdriktigt föreslår Nordling att alla svenska alkoholproducenter ska få sälja sina varor. Dessa försäljningsställen ska dessutom få sälja utländska öl-, vin och spritprodukter. Utländska alkoholproducenter måste också ges rätt att öppna egna butiker.

Visst, utredaren föreslår också en del begränsningar: Varje enskild försäljare ska få sälja maximalt 1 500 liter ren sprit per år. Det är drygt 14 000 vinflaskor med 14 procent alkoholhalt. Men Nordling befarar att EU inte kommer att godkänna småskaligheten eftersom den i praktiken ger svenska producenter en konkurrensfördel. Det är därför ingen vild gissning att alkohollobbyns nästa krav blir att privata spritbutiker ska få sälja obegränsade mängder alkohol.

Försäljningen ska vidare vara kopplad till någon form av upplevelse som kunden ska betala för. Det är inte särskilt svårt att föreställa sig hur den regeln kan kringgås.

Dessutom föreslås regleringar för hur mycket varje kund får köpa vid ett tillfälle: en liter sprit, fyra flaskor vin och tio halvliters flaskor starköl. Det är inte lite – mer än de flesta förser sig med vid ett vanligt besök på Systembolaget.

Men det spelar ingen större roll vilka regleringar som i ett första skede skulle omge detta slags spritförsäljning. Det slår upp ett hål i det svenska alkoholmonopolet, ett hål som sedan lätt kan göras större.

Ett avskaffat monopol kommer att öka totalkonsumtionen vilket leder till mer av missbruk och beroende, brottslighet, sjukdom och familjetragedier. Det är obegripligt att så många politiker har låtit sig förföras av, eller gömt sig bakom det fagra talet om en levande landsbygd.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!