Finlands svenskspråkiga universitet, Åbo akademi, vill starta en lärarutbildning i Sverige år 2023. En avsiktsförklaring mellan Åbo akademi och Bildningsakademin i Strängnäs (Bas) ingicks nyligen – och av den framgår att utbildningen delvis ska förläggas till Strängnäs kommun.
– När man ska pröva något nytt så är det bra att samarbeta med sådana som har en stark vilja, och det verkar finnas i Strängnäs. Den goda dialogen mellan olika huvudmän är också viktig för oss, säger Fritjof Sahlström, dekan vid Åbo akademi.
Bas är ett samarbete mellan de kommunala skolorna och friskolorna som pågått sedan 2019, med syfte att stärka den samlade skolverksamheten inom kommunens geografiska gränser.
– Jag hoppas att en sådan etablering kan hjälpa oss med kompetensförsörjningen, säger Strängnäs kommundirektör Lars Ekström, som undertecknat dokumentet i egenskap av ordförande för Bas.
Han får medhåll av Kenneth Larsson (M), barn- och utbildningsnämndens ordförande:
– Det är en av de stora utmaningarna vi har i skolan, generellt. Yrkeskategorin fylls inte på i den takt som det skulle behövas.
Det är, enligt uppgift till tidningen, "ett flera år långt tufft arbete i tysthet" som föregått avsiktsförklaringen. Den undertecknades den 19 november, i samband med att en delegation från Åbo och Uppsala var på besök i Strängnäs.
Hos Strängnäs kommun diariefördes avsiktsförklaringen dock inte förrän den 30 november. Andra handlingar, såsom mejlväxling mellan parterna, har inte registrerats. De anses vara arbetsmaterial, enligt Lars Ekström.
– Det är inte hemligt men vi har legat lågt eftersom ingenting är klart ännu, säger han.
Kenneth Larsson informerade övriga ledamöter i barn- och utbildningsnämnden om avsikterna på nämndens möte förra veckan.
Tanken som uttrycks i avsiktsförklaringen är att Strängnäs kommun ska vara platsen för den verksamhetsförlagda delen av utbildningen, det vill säga praktiken. De akademiska momenten ska hanteras i Uppsala, universitetet där är också involverat i planerna.
– Vi kommer inte att etablera någon egen skola i Strängnäs. Vi tänker oss en modell där vi samarbetar med någon eller några skolor, där studenterna får handledning och praktik på motsvarande sätt som på övningsskolorna i Finland, säger Fritjof Sahlström.
Övningsskolorna i Finland drivs av universiteten. Exempelvis står Åbo akademi bakom Vasa övningsskola, som Nina Lidfors var rektor för innan hon var med och startade fristående Gripsholmsskolan i Mariefred.
Gripsholmsskolans koppling till Finland har också påverkat Åbo akademi i deras val av svensk kommun att eventuellt etablera sig i. Utöver Nina Lidfors har två tredjedelar av lärarna på skolan fått sin lärarutbildning i Finland.
– Med förbehållet att det inte är klart vilken roll just Gripsholmsskolan kommer att spela, så är det värdefullt att det i kommunen finns så många som har samma utbildningsbakgrund som vi har, säger Fritjof Sahlström.
Inför Gripsholmsskolans start 2009 valde dess ägare, Ulf Jonströmer, den finska linjen för att den skola som bedrivs på andra sidan Östersjön har ett högt internationellt anseende.
– Läraryrket har en helt annan status i Finland. Att överhuvudtaget ha kommit in på utbildningen i Finland gör något för självkänslan, det är lika svårt som att komma in på läkarutbildningen. Det bidrar till lärarnas naturliga pondus och den respekt de får, säger Ulf Jonströmer.
Utbildningen som Åbo akademi vill starta i Sverige är öppen för alla, och ger behörighet i alla nordiska länder. Det handlar om en femårig utbildning på masternivå, som skulle ta in 40 elever per år.
– Alla studenter bor sannolikt inte i Strängnäs kommun. Det är möjligt att många gör praktik i sin hemkommun. Men en handfull elever varje år kommer säkert att få del av sin utbildning här. Och förhoppningsvis kommer några av dem att fatta tycke för Strängnäs och vilja stanna kvar här, säger Kenneth Larson.
Vilken eller vilka lokala skolor som skulle kunna agera motsvarigheten till den finska övningsskolan är inte klart ännu. Berörda lärare skulle, om projektet blir verklighet, få handledning inför mottagandet av lärarstudenter.
– Det är en kompetenshöjande möjlighet i sig, och det är väldigt positivt, säger Kenneth Larsson.
Ett mer klargörande utvecklingsavtal ska vara klart våren 2022, hösten 2022 är tanken att ett bindande samarbetsavtal ska ingås.