Cheferna om den misstänkta miljonstölden från soc

"Det är ju ett svek. Det är den känslan man har. Inte mot mig, men mot arbetsgivaren i stort och mot kollegorna. Det är en oerhörd sorg", säger Jimi Caftemo, avdelningschefen som upptäckte den misstänkta miljonstölden.

Magdalena Palmcrantz, chef för avdelningen för individ- och familjeomsorg på kommunen, säger att hon aldrig har varit med om något liknande. Arkivbild.

Magdalena Palmcrantz, chef för avdelningen för individ- och familjeomsorg på kommunen, säger att hon aldrig har varit med om något liknande. Arkivbild.

Foto: Cassandra Grönlund

Flen2021-01-18 19:31

Han minns hur han först hoppades att det inte skulle vara som han befarade. Men Jimi Caftemos misstanke stärktes och i dag är av hans tidigare medarbetare häktad i sin frånvaro, på sannolika skäl för grov trolöshet mot huvudman.

Den tidigare socialsekreteraren misstänks ha stulit närmare 2 miljoner kronor från kommunen.

Ingen enskild person som skulle ha fått pengar utbetalda verkar ha blivit utan. Men den totala budget som skulle finnas tillgänglig för kommunens behövande har drabbats hårt.

– Det kommer ju att göras ett skadeståndsanspråk eller återbetalningskrav, säger Jimi Caftemo, chef för enheten för egen försörjning.

Magdalena Palmcrantz är chef för avdelningen för individ- och familjeomsorg på kommunen. Hon kallar det hela för "förfärligt".

– Under alla mina år inom socialtjänsten så har jag aldrig varit med om något liknande, säger hon.

undefined
Omkring två miljoner av skattebetalarnas medel, som skulle gått till behövande kommuninvånare i form av bidrag, tros ha landat i en tidigare anställds egna fickor. Arkivbild.

Hon förklarar att den misstänkta stölden har skett systematiskt över lång tid då verksamheten bland annat distraherades av ett nytt verksamhetssystem med en del "barnsjukdomar". Dessutom arbetar man inte med så kallad tvåhandsfattning där en handläggare fattar beslut och en annan betalar ut. Det ska dock införas framöver.

Nu har man ökat de slumpmässiga granskningarna av utbetalningar, samt gått med i ett nätverk som arbetar mot att felaktiga uppgifter lämnas i utredningar.

Frågan är om kommunen borde ha gjort något för att upptäcka detta tidigare? Jimi Caftemo att det är lätt att vara efterklok och att det kan vara svårt att hitta en lagom balans för mängden säkerhetsåtgärder och administration, som ju också drabbar klienterna i form av längre handläggningstider.

– Det är klart att man skulle kunna skapa ett system som är helt vattentätt, men det skulle vara svårt att jobba i det rent administrativt och känslan man skulle ha som medarbetare är nog att man skulle vara oerhört kontrollerad, säger han.

Han ser fram emot att en dag få sätta punkt för den här historien. Förutom känslan av svek oroar han sig för hur händelsen ska påverka verksamhetens förtroende utifrån.

– Vi som är inom den här branschen värnar om klienterna och tycker att arbetet inom våran enhet och inom socialförvaltningen som helhet är så oerhört viktigt. Känslan när någon gör något som äventyrar vårat anseende och rykte och skadar det … Vi kämpar liksom i tillräcklig uppförsbacke som det är.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!