Cheferna om den misstÀnkta miljonstölden frÄn soc

"Det Àr ju ett svek. Det Àr den kÀnslan man har. Inte mot mig, men mot arbetsgivaren i stort och mot kollegorna. Det Àr en oerhörd sorg", sÀger Jimi Caftemo, avdelningschefen som upptÀckte den misstÀnkta miljonstölden.

Magdalena Palmcrantz, chef för avdelningen för individ- och familjeomsorg pÄ kommunen, sÀger att hon aldrig har varit med om nÄgot liknande. Arkivbild.

Magdalena Palmcrantz, chef för avdelningen för individ- och familjeomsorg pÄ kommunen, sÀger att hon aldrig har varit med om nÄgot liknande. Arkivbild.

Foto: Cassandra Grönlund

Flen2021-01-18 19:31

Han minns hur han först hoppades att det inte skulle vara som han befarade. Men Jimi Caftemos misstanke stÀrktes och i dag Àr av hans tidigare medarbetare hÀktad i sin frÄnvaro, pÄ sannolika skÀl för grov trolöshet mot huvudman.

Den tidigare socialsekreteraren misstÀnks ha stulit nÀrmare 2 miljoner kronor frÄn kommunen.

Ingen enskild person som skulle ha fÄtt pengar utbetalda verkar ha blivit utan. Men den totala budget som skulle finnas tillgÀnglig för kommunens behövande har drabbats hÄrt.

– Det kommer ju att göras ett skadestĂ„ndsansprĂ„k eller Ă„terbetalningskrav, sĂ€ger Jimi Caftemo, chef för enheten för egen försörjning.

Magdalena Palmcrantz Àr chef för avdelningen för individ- och familjeomsorg pÄ kommunen. Hon kallar det hela för "förfÀrligt".

– Under alla mina Ă„r inom socialtjĂ€nsten sĂ„ har jag aldrig varit med om nĂ„got liknande, sĂ€ger hon.

undefined
Omkring tvÄ miljoner av skattebetalarnas medel, som skulle gÄtt till behövande kommuninvÄnare i form av bidrag, tros ha landat i en tidigare anstÀllds egna fickor. Arkivbild.

Hon förklarar att den misstÀnkta stölden har skett systematiskt över lÄng tid dÄ verksamheten bland annat distraherades av ett nytt verksamhetssystem med en del "barnsjukdomar". Dessutom arbetar man inte med sÄ kallad tvÄhandsfattning dÀr en handlÀggare fattar beslut och en annan betalar ut. Det ska dock införas framöver.

Nu har man ökat de slumpmÀssiga granskningarna av utbetalningar, samt gÄtt med i ett nÀtverk som arbetar mot att felaktiga uppgifter lÀmnas i utredningar.

FrÄgan Àr om kommunen borde ha gjort nÄgot för att upptÀcka detta tidigare? Jimi Caftemo att det Àr lÀtt att vara efterklok och att det kan vara svÄrt att hitta en lagom balans för mÀngden sÀkerhetsÄtgÀrder och administration, som ju ocksÄ drabbar klienterna i form av lÀngre handlÀggningstider.

– Det Ă€r klart att man skulle kunna skapa ett system som Ă€r helt vattentĂ€tt, men det skulle vara svĂ„rt att jobba i det rent administrativt och kĂ€nslan man skulle ha som medarbetare Ă€r nog att man skulle vara oerhört kontrollerad, sĂ€ger han.

Han ser fram emot att en dag fÄ sÀtta punkt för den hÀr historien. Förutom kÀnslan av svek oroar han sig för hur hÀndelsen ska pÄverka verksamhetens förtroende utifrÄn.

– Vi som Ă€r inom den hĂ€r branschen vĂ€rnar om klienterna och tycker att arbetet inom vĂ„ran enhet och inom socialförvaltningen som helhet Ă€r sĂ„ oerhört viktigt. KĂ€nslan nĂ€r nĂ„gon gör nĂ„got som Ă€ventyrar vĂ„rat anseende och rykte och skadar det 
 Vi kĂ€mpar liksom i tillrĂ€cklig uppförsbacke som det Ă€r.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!