Det är inte lätt att hitta tid med duon från Orsa, Hasse Johansson och Maria Spring, som äger och driver PR & Media AB. De är i full färd med planeringen av Nyköpings Bomässa 2020, Sveriges näst största bomässa, som går av stapeln 14–15 mars. Men till slut får vi till ett telefonsamtal.
– Årets mässa tycker vi själva har extra allt, säger Maria Spring, mässgeneral och projektledare.
Hasse Johansson började arrangera mässor tillsammans med ett par gamla klasskompisar från gymnasiet redan på 80-talet.
– Det var mest som en kul grej för att behålla kontakten med vännerna, säger Hasse Johansson, VD.
Maria kom in i branschen och företaget som cateringansvarig för femton år sedan. Vid den här tidpunkten arbetade de båda huvudsakligen som lärare och bodde i Nykvarn. Med åren växte företaget med mässor med främst mässor i Sörmlandsområdet med omnejd och Maria och Hasse blev ett par som nu både jobbar och lever ihop.
– Idag är vi en av Sveriges största mässarrangörer med ungefär 20 evenemang varje år, säger Hasse.
Sedan fem år tillbaka pendlar de mellan Nykvarn och Orsa där tanken var att bygga ett litet fritidshus där de kunde hämta andan. Men istället blev det ett fritidshus på drygt 100 kvadratmeter och ytterligare fem hus för uthyrning tillkom till ursprungsplanen.
– Jag mår väldigt bra där. När man jobbar så mycket som vi gör så är det skönt att kunna ta hundarna på en promenad rakt ut på en myr där man på sin höjd möter en räv eller ett rådjur, säger Maria.
Om ni själva får gissa – varför väljer era kunder att anlita er?
– Vi sitter inte på ett avlägset kontor när publiken väller in på mässorna. Då står förmodligen jag och kokar kaffe för glatta livet i serveringen och Hasse hjälper någon utställare i sin monter. Vi är med från start till mål, säger Maria.
Nyköpings Bomässa lockar varje år över 200 utställare och drygt 5000 besökare och riktar sig till de som intresserar sig för sitt hem eller som på något sätt ämnar göra om det. Huvudsyftet är att inspirera men det ska också finnas chans att lära sig något om allt från ränteläget, renovering och solceller till inredning, matlagning och bakning. Därför erbjuds besökarna ett gediget program med föreläsningar, workshops och uppvisningar.
– Vi vill skapa en folkfest och hoppas på att mässan ska bli en mötesplats där man träffas och har kul, säger Hasse.
Nyköpings egen sångfågel Anna Bergendahl, som just nu är högaktuell i Melodifestivalen där hon tog sig direkt till final, kommer till mässan och underhåller under söndagen. För ytterligare feststämning erbjuds även mat, ost, vin- och romprovning och skapande av egen inredning i form av Art Jam. Unikt för i år är även att regionsfinalen av UF-mässan, då 130 UF-företag visar upp och säljer sina produkter, går av stapeln samtidigt.
Vad skulle ni själva säga är det bästa med mässor?
– Du slipper åka, ringa och googla runt, vi samlar över 200 företag under ett och samma tak.
Vad hoppas ni att man som besökare kommer att bära med sig när man går från mässan?
– Utöver inspiration och kunskap från våra föreläsningar och uppvisningar, tror jag att man kommer bära med sig en god lagrad ost, någon inredningsdetalj, kanske något sött och ett glatt sinne.