Annonssamarbete med Sparbanken Rekarne

Banken: SÄ skyddar du dig mot bedrÀgerier

Att utsĂ€ttas för ett bedrĂ€geri eller bedrĂ€geriförsök kan upplevas bĂ„de olustigt och skrĂ€mmande. TillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tten för att bedra Ă€r idag mĂ„nga, och de flesta sker via telefon, mejl och sms – och alltför ofta Ă€r de riktade mot Ă€ldre.

Anders Skepplund, sÀkerhetschef pÄ Sparbanken Rekarne.

Anders Skepplund, sÀkerhetschef pÄ Sparbanken Rekarne.

Foto: Sparbanken Rekarne

Native2023-05-27 02:00
Detta Àr ett annonssamarbete.

Det finns saker du kan göra för att skydda dig och försvÄra för bedragarna att komma Ät dina pengar och uppgifter.

– Bedragarnas mĂ„l Ă€r att fĂ„ dig att lĂ€mna ifrĂ„n dig personliga uppgifter sĂ„ att de sedan kan gĂ„ vidare och komma Ă„t konton, inloggningar och pengar. DĂ€rför Ă€r det a och o att aldrig lĂ€mna ifrĂ„n sig personlig information, lösenord och koder pĂ„ begĂ€ran av nĂ„gon annan, oavsett varifrĂ„n de ringer och varför de ber dig att göra det, berĂ€ttar Anders Skepplund, sĂ€kerhetschef pĂ„ Sparbanken Rekarne. 

Ett vanligt förekommande sÀtt för bedragare att fÄ Ätkomst till dina pengar Àr att de fÄr dig att godkÀnna nÄgot med ditt digitala BankID.

– En relativt enkel lösning till att inte riskera att godkĂ€nna nĂ„got tokigt Ă€r att ta för vana att alltid lĂ€sa den text som förklarar vad det Ă€r du signerar och se till att texten stĂ€mmer överens med vad det Ă€r du vill göra. Är det en betalning, en inloggning eller en överföring som jag verkligen vill göra, sĂ€ger Anders. 

Som bank kan Sparbanken Rekarne hjĂ€lpa dig om du rĂ„kar ut för ett bedrĂ€geri och behöver gĂ„ vidare med Ă€rendet, men de kan Ă€ven agera förebyggande. 

– Vi har sĂ€kerhetssystem som reagerar pĂ„ ovĂ€ntade hĂ€ndelser och aktiviteter hos vĂ„ra kunder. DĂ„ kan vi i förebyggande syfte spĂ€rra kunden frĂ„n att genomföra den tĂ€nkta aktiviteten och sedan ta kontakt för att sĂ€kerstĂ€lla att det verkligen var meningen att utföra detta, berĂ€ttar Anders.  

undefined
Anders Skepplund, sÀkerhetschef pÄ Sparbanken Rekarne.

De som utför bedrĂ€gerier gör ofta ordentliga bakgrundskontroller och anvĂ€nder det de vet för att pĂ„verka dig och fĂ„ dig att agera. Den vanligaste typen av bedrĂ€geri just nu Ă€r de som sker via telefon eller sms och som oftast Ă€r riktade till den Ă€ldre generationen. Detta kan se ut pĂ„ olika sĂ€tt, bland annat att man blir uppringd av nĂ„gon som pĂ„stĂ„r sig vara frĂ„n banken, polisen eller ett kreditbolag. 

– De som ringer Ă€r vĂ€nliga och smĂ„pratar gĂ€rna innan de hĂ€vdar att de till exempel fĂ„tt upp en varning i sitt banksystem om att du blivit utsatt för ett bedrĂ€geri och att du behöver identifiera dig med BankID för att de ska kunna hjĂ€lpa dig. Om du dĂ€r och dĂ„ vĂ€ljer att göra det, slĂ€pper du in bedragarna och ger dem Ă„tkomst till dina konton. HĂ€r Ă€r det viktigt att komma ihĂ„g att banken aldrig kommer att be dig göra detta dĂ„ vi redan har full tillgĂ„ng till vĂ„ra kunder och kan hjĂ€lpa till Ă€ndĂ„, förklarar Anders och fortsĂ€tter:

– Det kan Ă€ven vara sĂ„ att du fĂ„r ett samtal frĂ„n nĂ„gon som pĂ„stĂ„r sig vara frĂ„n Region Sörmland och som ber dig att identifiera dig för att fĂ„ provresultat eller boka en ny lĂ€kartid. Detta Ă€r nĂ„got de anvĂ€nder dĂ„ de vet att mĂ„nga Ă€ldre Ă€r i kontakt med sjukvĂ„rden. 

Om man vet eller misstĂ€nker att man blivit utsatt för ett bedrĂ€geri Ă€r det viktigt att agera direkt och att vara snabb – det Ă€r nĂ€mligen bedragarna. 

– Börja med att kontakta oss pĂ„ banken sĂ„ snart som möjligt sĂ„ att vi kan göra vad vi kan för att förhindra att pengar försvinner, men Ă€ven sĂ„ att vi kan ta kontakt med andra banker för att spĂ„ra var pengarna tar vĂ€gen. Sedan kontaktar du polisen och gör en anmĂ€lan, sĂ€ger Anders. 

Det Ă€r Ă€ven vĂ€sentligt att, medan minnet Ă€r fĂ€rskt, skriva ned hela hĂ€ndelseförloppet. Vad pratade ni om? AnvĂ€nde ni BankID, lösenord och/eller koder? Detta möjliggör inte bara att ta reda pĂ„ vad du kan behöva hjĂ€lp att spĂ€rra, utan anvĂ€nds Ă€ven som underlag för polisanmĂ€lan. 

– En del Ă€ldre kĂ€nner skam över att de ”gĂ„tt pĂ„â€ nĂ„got sĂ„ dumt, men det Ă€r ingenting att kĂ€nna skam över – bedragarna Ă€r vĂ€ldigt skickliga. Det viktiga Ă€r i stĂ€llet att agera om det hĂ€nder, be sina barn och barnbarn om hjĂ€lp och kontakta oss. Vi löser det tillsammans, avslutar Anders. 

Tips!

  • Var skeptisk och ifrĂ„gasĂ€tt 
  • LĂ€mna aldrig ut personliga uppgifter 
  • GodkĂ€nn inte nĂ„got med ditt BankID pĂ„ begĂ€ran av nĂ„gon annan
  • Ladda inte ned nĂ„gon programvara pĂ„ begĂ€ran av nĂ„gon annan 
  • Var försiktig med att öppna mejl frĂ„n avsĂ€ndare du inte kĂ€nner igen

Vill du ha fler tips? Klicka hĂ€r!

Vill du veta mer?

Vi pĂ„ Sparbanken Rekarne har sedan 1827 varit din lokala bank med all kompetens samlad i Eskilstuna, StrĂ€ngnĂ€s och Mariefred. Vi kĂ€nner vĂ„ra kunder och kan den lokala marknaden.

Kontakta Sparbanken Rekarne pĂ„: 

🕿 0771-82 70 00

Eskilstunakontoret
Besöksadress: Kungsgatan 5

StrÀngnÀskontoret
Besöksadress: TrÀdgÄrdsgatan 14-18

Mariefredskontoret
Besöksadress: LÄnggatan 11

Den hÀr annonsen Àr producerad av en kommersiell skribent. Den Àr alltsÄ inte skriven av nÄgon av vÄra journalister pÄ Eskilstuna-Kuriren.