Det finns saker du kan göra för att skydda dig och försvÄra för bedragarna att komma Ät dina pengar och uppgifter.
â Bedragarnas mĂ„l Ă€r att fĂ„ dig att lĂ€mna ifrĂ„n dig personliga uppgifter sĂ„ att de sedan kan gĂ„ vidare och komma Ă„t konton, inloggningar och pengar. DĂ€rför Ă€r det a och o att aldrig lĂ€mna ifrĂ„n sig personlig information, lösenord och koder pĂ„ begĂ€ran av nĂ„gon annan, oavsett varifrĂ„n de ringer och varför de ber dig att göra det, berĂ€ttar Anders Skepplund, sĂ€kerhetschef pĂ„ Sparbanken Rekarne.
Ett vanligt förekommande sÀtt för bedragare att fÄ Ätkomst till dina pengar Àr att de fÄr dig att godkÀnna nÄgot med ditt digitala BankID.
â En relativt enkel lösning till att inte riskera att godkĂ€nna nĂ„got tokigt Ă€r att ta för vana att alltid lĂ€sa den text som förklarar vad det Ă€r du signerar och se till att texten stĂ€mmer överens med vad det Ă€r du vill göra. Ăr det en betalning, en inloggning eller en överföring som jag verkligen vill göra, sĂ€ger Anders.
Som bank kan Sparbanken Rekarne hjÀlpa dig om du rÄkar ut för ett bedrÀgeri och behöver gÄ vidare med Àrendet, men de kan Àven agera förebyggande.
â Vi har sĂ€kerhetssystem som reagerar pĂ„ ovĂ€ntade hĂ€ndelser och aktiviteter hos vĂ„ra kunder. DĂ„ kan vi i förebyggande syfte spĂ€rra kunden frĂ„n att genomföra den tĂ€nkta aktiviteten och sedan ta kontakt för att sĂ€kerstĂ€lla att det verkligen var meningen att utföra detta, berĂ€ttar Anders.
De som utför bedrÀgerier gör ofta ordentliga bakgrundskontroller och anvÀnder det de vet för att pÄverka dig och fÄ dig att agera. Den vanligaste typen av bedrÀgeri just nu Àr de som sker via telefon eller sms och som oftast Àr riktade till den Àldre generationen. Detta kan se ut pÄ olika sÀtt, bland annat att man blir uppringd av nÄgon som pÄstÄr sig vara frÄn banken, polisen eller ett kreditbolag.
â De som ringer Ă€r vĂ€nliga och smĂ„pratar gĂ€rna innan de hĂ€vdar att de till exempel fĂ„tt upp en varning i sitt banksystem om att du blivit utsatt för ett bedrĂ€geri och att du behöver identifiera dig med BankID för att de ska kunna hjĂ€lpa dig. Om du dĂ€r och dĂ„ vĂ€ljer att göra det, slĂ€pper du in bedragarna och ger dem Ă„tkomst till dina konton. HĂ€r Ă€r det viktigt att komma ihĂ„g att banken aldrig kommer att be dig göra detta dĂ„ vi redan har full tillgĂ„ng till vĂ„ra kunder och kan hjĂ€lpa till Ă€ndĂ„, förklarar Anders och fortsĂ€tter:
â Det kan Ă€ven vara sĂ„ att du fĂ„r ett samtal frĂ„n nĂ„gon som pĂ„stĂ„r sig vara frĂ„n Region Sörmland och som ber dig att identifiera dig för att fĂ„ provresultat eller boka en ny lĂ€kartid. Detta Ă€r nĂ„got de anvĂ€nder dĂ„ de vet att mĂ„nga Ă€ldre Ă€r i kontakt med sjukvĂ„rden.
Om man vet eller misstĂ€nker att man blivit utsatt för ett bedrĂ€geri Ă€r det viktigt att agera direkt och att vara snabb â det Ă€r nĂ€mligen bedragarna.
â Börja med att kontakta oss pĂ„ banken sĂ„ snart som möjligt sĂ„ att vi kan göra vad vi kan för att förhindra att pengar försvinner, men Ă€ven sĂ„ att vi kan ta kontakt med andra banker för att spĂ„ra var pengarna tar vĂ€gen. Sedan kontaktar du polisen och gör en anmĂ€lan, sĂ€ger Anders.
Det Àr Àven vÀsentligt att, medan minnet Àr fÀrskt, skriva ned hela hÀndelseförloppet. Vad pratade ni om? AnvÀnde ni BankID, lösenord och/eller koder? Detta möjliggör inte bara att ta reda pÄ vad du kan behöva hjÀlp att spÀrra, utan anvÀnds Àven som underlag för polisanmÀlan.
â En del Ă€ldre kĂ€nner skam över att de âgĂ„tt pĂ„â nĂ„got sĂ„ dumt, men det Ă€r ingenting att kĂ€nna skam över â bedragarna Ă€r vĂ€ldigt skickliga. Det viktiga Ă€r i stĂ€llet att agera om det hĂ€nder, be sina barn och barnbarn om hjĂ€lp och kontakta oss. Vi löser det tillsammans, avslutar Anders.
Tips!
- Var skeptisk och ifrÄgasÀtt
- LĂ€mna aldrig ut personliga uppgifter
- GodkÀnn inte nÄgot med ditt BankID pÄ begÀran av nÄgon annan
- Ladda inte ned nÄgon programvara pÄ begÀran av nÄgon annan
- Var försiktig med att öppna mejl frÄn avsÀndare du inte kÀnner igen
Vill du ha fler tips? Klicka hÀr!