Projektet Blueprint Digitalisering Västra Sörmland har tilldelas medel från EUs landsbygdsprogram via Tillväxtverket. Utlysningen fokuserar på hur företagsfrämjare gemensamt på platsen kan öka den digitala mognaden, för att bättre kunna stötta mikro- och småföretag på landsbygden. Ett tiotal projekt är med och delar på utlysningen om 4 miljoner kronor.
– Digitalisering är ett av våra fokusområden och ett nödvändigt verktyg för att framtidssäkra våra lokala företag. Vi har en modell vi tror på att utforska och som vi bedömer kommer skapa reellt affärsvärde redan i sin testfas, säger Jakob Jansson, VD för +Katrineholm.
Redan nu har projektet skapat intresse hos flertalet bolag som skickat in behov av digital utveckling och det finns fortfarande chans att delta. Första fasen handlar om utbildning och undersöka behovet hos olika företag. Därefter kommer projektet investera pengar i olika testprojekt som ska gynna de deltagande företagen. Projekt som ska leda till utveckling och kunskapsökning.
Samarbete utifrån lokala utmaningar och behov
Flen, Katrineholms och Vingåkers kommuner samt Almi och Nyföretagarcentrum är engagerade och utgör projektgruppen.
– När vi samarbetar kring våra utmaningar så kommer vi framåt fortare men också starkare och tillsammans bygger vi en mer hållbar plats, säger Magnus Runesson, samhällsbyggnads och näringslivschef, Katrineholms kommun.
– Att vi tar ett gemensamt grepp om denna utmaning går hand i hand med Vingåkers arbete för ”Sveriges smartaste landsbygd” vilket i sin tur ska göra vår plats ännu mer attraktiv, Susanna Oom Samuelsson, näringslivsansvarig, Vingåkers kommun.
Stort intresse hos företagen
Just nu förs samtal med företag och en enkät finns ute för att samla upp utmaningar och önskemål hos de utvalda företagen. Projektet riktar sig till företag inom besöksnäringen och gröna näringar (jordbruk, skogsbruk, fiske och andra livsmedelsföretag) som via analys pekats ut som framtidssektorer i Västra Sörmland. De ska ha 1-49 anställda och verka för landsbygden.
– Dessa branscher är otroligt viktiga för en hållbar samhällsutveckling och för att öka tillväxten i vår kommun. Vi i kommunorganisationen ska göra vad vi kan för att stötta dem, säger Frida Vidén, näringslivschef, Flens kommun.
De företag som svarat på enkäten vittnar om att tid och pengar är en utmaning när det handlar om att utveckla verksamheten. Många av dem önskar mer kunskap kring liknande frågor; hitta rätt målgrupp och kund, kommunikation samt sociala medier specifikt.
– Utifrån att många ger liknande svar tittar vi just nu på hur vi kan erbjuda en större insats för flera av dem, säger projektledare Camilla Lindgren.
För pilotinsterna kan inte lika många företag vara med. I dessa ska projektgruppen testa sina nya kunskaper och jobba mer specifikt med en utmaning. Tanken är att runt 10 företag ska kunna delta.
– Vi hoppas kunna klustra företag med samma utmaningar för att fler ska kunna vara med i samma pilot. Till exempel tänker vi se om företag som utgår från samma fysiska plats kan samarbeta för att lösa en utmaning, fortsätter Camilla.
Samverkan hos företagsfrämjarna
Syftet med projektet är att projektgruppen tillsammans ska öka sin digitala kompetens för att bättre kunna stötta företag och skapa innovation och tillväxt. Genom tillförande av ny kunskap, kunskapsdelning, samarbete och konkreta tester ska metoder och arbetssätt som bidrar till hållbar utveckling, tillväxt och fler arbetstillfällen undersökas.
– Det är enkelt att säga att digitalisering är viktigt men att sedan veta i vilken ände vi ska rådge företagen att börja är en annan. Här tror jag verkligen att vi kan ha nytta av varandras kunskaper och olika fokusområden, säger Anna Vikström, Almi företagspartner.
På längre sikt ska insatserna i projektet bidra till hållbar utveckling och att skapa fler arbetstillfällen på vår landsbygd.
– Projekt Blueprint kommer öka vår digitala kompetens så att vi ännu bättre kan hjälpa nyföretagare i den viktiga företagsstarten, säger Patrik Holm, verksamhetsledare och rådgivare Nyföretagarcentrum.