Hur du kan smidigt övergå till en växtbaserad kost

19 augusti 2022 15:56

Detta inlägg är en annons 

Fler och fler människor går över till en växtbaserad kost tack vare dess bevisade hälso- och miljöfördelar. Människor blir vegetarianer av många skäl, inklusive hälsa, religiös övertygelse, oro för djurens välbefinnande eller användning av antibiotika och hormoner i boskap, eller en önskan att äta på ett sätt som undviker överdriven användning av miljöresurser. Vissa människor följer en till stor del vegetarisk kost eftersom de inte har råd att äta kött. Att bli vegetarian har blivit mer tilltalande, tack vare tillgången till färskvaror året runt, fler vegetariska matalternativ och det växande inflytandet från andra kulturer med växtbaserad kost.

Varför är det hälsosamt med en växtbaserad kost?

En växtbaserad kost är den enda dieten som har visat sig förebygga hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2-diabetes. Studier tyder också på att växtbaserat ätande är associerat med hållbar viktkontroll, minskad risk för dödlighet och lägre risk för hjärtsjukdomar. Dessutom är det också kopplat till förebyggande och behandling av högt blodtryck, högt kolesterol och minskad risk för vissa cancerformer.

 Vad utgör en växtbaserad kost? 

En växtbaserad kost är en som fokuserar på växtmat, nämligen grönsaker, frukt, fullkorn, svamp, nötter, frön, örter och kryddor. Växtbaserad mat används ofta synonymt med vegansk kost - de två är inte samma sak. Ordet 'vegan' representerar ett livsmedel eller en kost som saknar animaliska produkter totalt. 

Men innan du hoppar på vegetarianismens tåg, notera att starta en ny diet kräver båtlaster med viljestyrka, planering och ansträngning. Och att gå cold turkey från dag ett är aldrig en bra idé. Om du inte följer rekommenderade riktlinjer för näring, fettkonsumtion och viktkontroll, kommer det inte nödvändigtvis att vara bra för dig att bli vegetarian. En diet av läsk, pizza och godis är trots allt tekniskt "vegetarisk". För hälsan är det viktigt att se till att du äter olika frukter, grönsaker och fullkorn.

Några enkla tips som hjälper dig att övergå till en hälsosam, växtbaserad kost

●       Börja långsamt. Välj några växtbaserade måltider och rotera dem på en vecka. Börja med måltider du alltid har njutit av som bara råkar vara växtbaserade, som havregryn, grönsaksröra, bön- och risburrito, linsgryta eller bönor. Bygg sedan vidare på dessa måltider. Eftersom vi är vanedjur tenderar vi att hålla oss till färre olika rätter, så börja långsamt och lär dig detta nya matspråk utan någon press på att vara perfekt.

●       Dra ner på intaget av kött och processad mat. Börja med att ändra andelen växt- och djurbaserad mat på tallriken. Detta kommer att ge ditt sinne och din kropp tid att anpassa sig till den nya kosten. Gör enkla ändringar som att lägga till en stor portion sallad eller en skål med färsk frukt till dina dagliga måltider. Bli sedan av med köttprodukter som du inte gillar särskilt mycket. Och arbeta gradvis med att byta ut djurbaserade ingredienser med växtbaserade alternativ i dina favoritrecept.

●       Håll dina måltider roliga och spännande. Fokusera på mat du gillar och mat som är lättillgänglig för dig. Om du inte är skicklig i köket, håll dig till enklare recept. Till exempel, släng ihop konserverade bönor och frysta grönsaker i en kastrull, tillsätt sås och koka ihop en stor gryta med soppa. Lär dig sedan nya sätt att göra dessa enkla recept roligare och mer smakrika.

Om du är trött på att äta samma sallad varje dag och vet inte hur du ska ta till väga med att övergå till en växtbaserad diet finns det en smidig lösning – färdiga matkassar. HelloFresh har till exempel en matkasse som skickas hem till din dörr varje, eller varannan, vecka med exakta mängder av alla ingredienser som behövs för varje recept. HelloFresh har färdiga recept som är hälsosamma och du behöver inte själv planera dina maträtter. Ett enkelt sätt att övergå till vegeterarian.

 

 


 

Från

HelloFresh