Columbird grundades 2011 och har sedan dess utvecklats från att vara en designdriven webbyrå till en bred kommunikationsbyrå. Med expertis inom webb, print, design, content och sociala medier kan företaget leverera allt från helhetslösningar till punktinsatser inom kommunikation och marknadsföring. Dessutom håller man föreläsningar och genomför utbildningar inom området.
– Columbirds arbete med Best Bemanning & Rekryterings marknadsföring och konsekventa varumärkesbyggande har haft stor betydelse för Bests utveckling och framgång. Jag har ju personlig erfarenhet av hur bra det kan bli när man anlitar byrån, och är övertygad om att vi kan hjälpa andra kunder att göra samma resa som Best, berättar Mårten Sporrong.
Ökat kundfokus
Columbirds kunder spänner över en mängd olika verksamheter och branscher. Vissa är nystartade enskilda firmor, andra är större företag med lång historia. Gemensamt är att de är på uppgång och har identifierat ett behov av kommunikation eller marknadsföring för att växa ytterligare. Det kan vara allt från en kampanj för en nylanserad produkt, till en ny webbshop för ökad försäljning, eller att synas för en ny målgrupp.
Robert Arbestål och Henrik Roos var med och grundade Columbird och är fortfarande delägare i bolaget. I och med Mårtens tillträde lämnar Henrik över vd-posten och fokuserar på sina spetsområden användarupplevelse, design, strategi och projektledning.
– Jag ser fram emot att kunna lägga ännu mer tid på våra kunder och deras varumärken. Jag är övertygad om att det här är en satsning som är bra både för dem och för Columbird, säger Henrik.
Också Robert räknar med ökade möjligheter att fokusera på och fördjupa sin expertkompetens inom webbutveckling och programmering.
– Jag ser bara fördelar med att Mårten kliver in som vd. Jag får mer tid att fortsätta utveckla den tekniska delen för oss och våra kunder, samtidigt som Mårtens energi och erfarenhet av att driva bolag kommer att lyfta Columbird, säger Robert.
Samma företag och erbjudande
Förutom att bidra med kundperspektivet kommer Mårten arbeta med driften av bolaget och ha det övergripande ansvaret för uppföljning av projekten. Någon förändring av Columbirds erbjudande och arbetssätt vill han inte göra.
– Vi är fortfarande samma företag med samma superkrafter som för några veckor sedan, säger Mårten. Det jag vill satsa på är att lyfta fram vad vi gör och hur mycket enklare det blir när man anlitar oss.
Mårten Sporrong hoppas också kunna använda sin erfarenhet och förtroende för att hjälpa potentiella kunder att få ett bättre grepp på vad marknadsföring kan innebära.
– Min erfarenhet är att marknadsföring är mer naturligt för yngre generationer, som också har en större förståelse för kontinuerligt varumärkesbyggande och orken som krävs för att hålla igång det. Min generation har ett annat mönster och kan behöva få det förklarat för sig på ett annat sätt. Columbird jobbar med grejer som alla använder dagligen, men kanske inte förstår hur det funkar.