Annonssamarbete med Sparbanken Rekarne

Allt högre intresse för kapitalförvaltning – så kan du få din förmögenhet att växa med Private Banking

Senaste åren av en skakig marknad har gjort att allt fler blivit intresserade av finansmarknaden och att ta aktiva beslut kring sitt kapital. Mycket kan man göra själv digitalt, men om du har behov av mer komplex rådgivning som kan få ditt kapital att växa, finns det något som heter Private Banking.

Karl Mersin är ny chef för Private Banking på Sparbanken Rekarne och berättar om allt du behöver veta om Private Banking.

Karl Mersin är ny chef för Private Banking på Sparbanken Rekarne och berättar om allt du behöver veta om Private Banking.

Foto: Sparbanken Rekarne

Native2024-06-05 05:36
Detta är ett annonssamarbete.

Sparbanken Rekarne har en egen avdelning för kapitalförvaltning och förmögenhetsrådgivning. Vi har träffat Karl Mersin, chef för Private Banking, för att förstå hur det fungerar.

Private Banking är förmögenhetsförvaltning. Det kanske låter lite stelt och tråkigt, men vi definierar det som att förvalta eller skapa en förmögenhet. För våra kunder handlar det oftast om en finansiell förmögenhet bestående av värdepapper, fonder och liknande finansiella instrument. Förenklat kan man säga att vi får pengarna att växa eller behålla sitt värde över tid. 

Vem kan ha Private Banking? Hur mycket kapital krävs?
– Vi har som riktmärke att det kapitalet bör vara över 5 miljoner kronor i förvaltad volym, som vi kallar det, men givetvis är vi öppna för en dialog. Det kan exempelvis vara så att entreprenörer har behov av bra och tillgänglig rådgivning även om kapitalet sysselsätts bäst i bolagets egen rörelse för tillfället. Kanske är du på väg att sälja en större fastighet för att flytta till något mindre och ett övervärde uppstår längre fram? Är du som kund osäker är det bara att du vänder dig till oss så hjälper vi dig att hamna rätt. Vi har ett gott samarbete över avdelningarna här på banken, så vi ser självklart till att du får god rådgivning oavsett. 

Varför ska man ha Private Banking?

– Alla kunder har olika behov och kunskapsnivå om finans. För vissa är det så enkelt som att man vill ha en pålitlig och tillgänglig bank med god service och bra tjänster. För andra kan vi vara bollplank inom komplex kapitalförvaltning. Som Private Banking-kund blir du även inbjuden till exklusiva event och har en personlig rådgivare som ger dig hög service och skräddarsyr förvaltningen efter dig som person, dina mål och till exempel hur du vill att din förmögenhet ska förvaltas över generationer.

undefined
– Det viktigaste för mig är att vi fortsätter växa med våra kunder. Och att våra kunder får ta del av den bredd på tjänster vi erbjuder och det som ingår när man blir kund hos oss.

Varför ska man vara just Private Banking-kund på Sparbanken Rekarne?

– Vi tror på långsiktiga relationer där kundnyttan kommer i första hand. Vi ser kundens olika behov och anpassar vårt erbjudande och kapitalförvaltningen därefter. Vi är tillgängliga och har lokala kontor, vilket gör att vi kan ha en nära relation och en tillgänglighet som sticker ut bland andra aktörer. Tillsammans med vår lokala ägare Sparbanksstiftelsen Rekarne återinvesteras vinsten lokalt i Eskilstuna och Strängnäs kommuner. Det ser jag som unikt och något som våra kunder verkligen uppskattar. Det är ju tack vare att kunderna väljer oss som bank, som vi kan återinvestera vinsten i lokal utveckling, kultur och föreningsliv.

Du är ju ny i rollen som chef för Private Banking på Sparbanken Rekarne. Vad var det som lockade dig att ta den rollen?
– Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av finansmarknaden och tänkte tidigt att jag ska arbeta med något jag brinner för. Jag tror väldigt mycket på att vi som bank kan skapa ett stort värde för våra kunder både genom god förvaltning och rådgivning, men även som en lokal stark finansiell aktör. Att få möjlighet att ta bankens förmögenhetsrådgivning till nästa nivå känns därför helt rätt för mig.

Vad är din vision för Private Banking-avdelningen?

– Det viktigaste för mig är att vi fortsätter växa med våra kunder. Och att våra kunder får ta del av den bredd på tjänster vi erbjuder och det som ingår när man blir kund hos oss. Det viktigaste målet för mig och mitt team är nöjda kunder – det i sin tur genererar förstås fler kunder och affärer vilket är bra för både våra kunder och för oss som bank, för då kan vi ge tillbaka mer till lokalsamhället.

Vilka tjänster inom Private Banking erbjuder ni som du anser är särskilt värdefulla för kunderna?

– Kapitalförvaltningen är kärnan i det vi erbjuder. Utöver det är familjejuridik och pensionsrådgivning ofta väldigt uppskattat och något kunden behöver hjälp att ta tag i. För oss är det inte tråkigt eller omständligt – tvärtom. Så låt oss ta hand om det potentiellt dåliga samvetet när det kommer till pensionen. Vi arbetar ofta i kundteam där kunden får ta del av bankens alla specialister utifrån behov. Ett exempel på ett sådant team kan vara att kunden har tillgång till sin företagsrådgivare, sin Private Banker, försäkringsspecialist och specialisthjälp från partners så som Portfolio Försäkra.

undefined
"Vår ambition är att fortsätta utveckla våra kunders affärer, som vi framgångsrikt gjort historiskt"

Vilka är de senaste nyheterna inom Private Banking hos er på banken?

– Vi har ett samarbete med 2Secure som kan hjälpa kunder i behov av säkerhetstjänster digitalt och fysiskt. Vi har även tagit fram ett fint erbjudande tillsammans med Fastighetsbyrån för de Private Banking-kunder som vill ha riktigt VIP-upplägg på sin försäljning. Jag vill även slå ett slag för ägarplanering som inte direkt är en ny tjänst men där vi gjort ett omtag för att på ett så smidigt sätt som möjligt hjälpa till att planera för generationsskiften och bolagsförsäljningar, med mera.

Hur ser du på framtiden för Private Banking på Sparbanken Rekarne?

– Vi vill vara en viktig och långsiktigt värdeskapande partner för våra kunder. Vi vill se till att våra kunder får den rådgivning de behöver och belysa eventuella behov och möjligheter kunden kan ha missat. Vi är och vill vara framåtlutade där vår ambition är att fortsätta utveckla våra kunders affärer, som vi framgångsrikt gjort historiskt. Det är hur vi ska vara ett självklart val för våra kunder även i en digital värld där vissa aktörer kortsiktigt skjuter in sig på enskilda produkter eller nischer. Det menar jag att vi är genom att stå för de värderingar och den vision vi har, att tillsammans med våra kunder skapa en trygg och hållbar framtid. 

Intresserad av att veta mer om våra Private Banking-tjänster? Välkommen att kontakta Sparbanken Rekarne!

Bli kund hos Sparbanken Rekarne här. 

Läs mer om sparande här. 

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Eskilstuna-Kuriren.