Så boostar du dig själv inför våren

17 februari 2022 10:46

Kan det vara så att ditt nyårslöfte inte riktigt tog den fart du hade velat. Det kanske så att du skulle börja träna igen eller prioritera dig själv genom att säga nej mer. Vad det än är så är det lugnt, klanka inte ner på dig själv. Det är alltid svårt i början och människor behöver ny inspiration och nya mål för att kunna hålla motivationen uppe. 

Så hur ska vi få igång motivationen igen? Man kan tycka att den svenska vintern är oändligt lång. Den kan upplevas som att den pågår i en evighet. Men håll humöret uppe för nu är vi på slutspurten, våren börjar närma sig och vi laddar om med ny energi för året och sommaren. 

Planera in äventyr och olika evenemang

Det kan göra det lite lättare att hålla motivationen uppe om du har något planerat. Kanske kolla runt på sista minuten resor eller planera någon utflykt om två veckor. Nu i vintermörkret är det många som längtar till solen och värmen och vissa kanske behöver just det för att komma tillbaka med ny energi och motivation. 

Men glöm inte bort de små delarna som också kan ge dig energi. Till exempel planera en mysig picknick och skridskotur någon dag nästa vecka eller kanske träffa kompisgänget en kväll. Att planera in äventyr stora som små i vardagen hjälper oss att hitta tillbaka till vår motivation. 

Prioritera dig själv

Vare sig du är en småbarnsförälder, sambo eller singel så ska du alltid prioritera dig själv. Mår du bra så kommer de runt om dig må bra. Sätt upp egna mål för dig själv. Skriv ner vad du vill göra och åstadkomma det här året, stora som små. Jämför dig inte med någon annan. 

Lever du med någon kan det vara svårt att drömma egna drömmar, men istället för att slå bort drömmarna och säga, det går inte. Försök att se lösningar på hur du skulle kunna uppnå dem ändå, det går om man vill. Det kanske upplevs omständigt och känns lättare att bara säga nej till dig själv. Men gör inte det, våga satsa och se hur långt du kan gå. 

Hitta träningen för dig

Vi alla vet att träning är viktigt att få in i vardagen. För många kan det kännas omöjligt och vissa tränar för att de måste. Men träning ska vara roligt. Du ska vilja bli starkare, smidigare och bättre. Du kanske tycker det är tråkigt att träna på gymmet. Det finns dock många möjligheter, det gäller bara att hitta det som du tycker är roligt och våga testa. Är du ny i träning så kan du kanske köpa ett hopprep och börja hoppa några minuter varje kväll framför tv:n och utvecklas därifrån. Försök bara att få in lite rörelse i din vardag vare sig det är yoga, löpning, gym, dans, hopprep eller vad som passar dig.

Från

Ving