Så här kan du göra dina måltider nyttigare

7 mars 2022 15:18

Är man inte intresserad av olika dieter men ändå vill försöka bli hälsosammare är det några saker man kan tänka på. Man behöver inte plocka bort kolhydrater, fett eller protein från tallriken men prova att fylla halva tallriken med näringsrika grönsaker. 

Det kommer göra både din kropp gott och även minska på din hungerkänsla. 

På så sätt kan det vara lättare att låta bli att småäta mellan måltiderna och undvika att ta den där extra portionen.  

Använd endast tillräckligt med olja

Ska du steka maten i stekpannan, försök att endast använda den mängd smör eller olja som behövs för att maten inte ska brännas vid. Oftast behövs det bara någon skvätt. Olja och smör är väldigt kalori- och fettrika och det är lätt hänt att man glömmer bort dessa.

Önskar du ännu nyttigare alternativ kan en airfryer vara ett alternativ. Då används minimalt med olja och du kan tillaga det mesta i en airfryer. Kyckling, potatis, grönsaker, kött och en hel del annat.

Friterad mat är supergott, men dessvärre inte speciellt nyttigt. Därför är airfryern ett ypperligt alternativ. Den friterar maten - utan att använda stora mängder olja. Vilket gör att du får frasig och krispig mat, som i en fritös, utan att vara flottig och kaloririk.

En airfryer kan man spara in lite tid på också då den har snabbare tillagningstid än en ugn. Det har blivit ett populärt redskap i mångas kök. 

Så kommer den oundvikliga frågan: vilken airfryer är bäst i test? Det beror helt och hållet på vad du planerar att göra i varmluftsfritösen och till hur många människor.

Det finns airfryers som lämpar sig till stora kalas och fester, men också mindre varianter som är bra för 1-2 personer. Precis som all annan köksutrustning, så är kvalitén och styrkan på airfryern av stor betydelse. Därför är det viktigt att läsa recensioner och omdömen innan du köper en airfryer.

Gör medvetna val i butiken

Något man kan tänka på i matbutiken är att titta efter de råvaror som har en lägre fettprocent. Det finns både yoghurt och matlagningsgrädde som har en lägre fettprocent. Det finns även goda enkla såsrecept som man kan göra själv med till exempelvis yoghurt och valfria kryddor som är ett nyttigare alternativ till färdiga såser. Och ett tips är att även undvika att handla när man är hungrig. Då är det lätt att det slinker ner en och annan godbit i kundkorgen.

Matlådor är bra för både magen och schemat

Det kan vara både tidssparande och hälsosammare att göra matlådor, fyllda med kolhydrater och protein. När orken eller tiden inte finns är det ganska enkelt att äta en smörgås istället för att ställa sig och laga mat. Finns maten klar är det lättare att hålla sig till regelbundna måltider.

Vad vore livet utan snacks? 

Absolut ska livet innehålla söta och salta härligheter. Om man vill ha en nyttigare och hälsosammare livsstil men ändå njuta av det goda kan ett smart tips vara att använda sig av mindre skålar till myset framför tv:n. Det är lätt hänt att man fortsätter att äta trots att sötsuget har försvunnit. Och det beror oftast på att godisskålen står mitt framför näsan. Häller man upp snackset i en lite mindre portion kanske man äter precis lagom för att mätta suget.

Från

dagensfokus.se