Annonssamarbete med Sparbanken Rekarne

Banken: Så skyddar du dig mot bedrägerier

Att utsättas för ett bedrägeri eller bedrägeriförsök kan upplevas både olustigt och skrämmande. Tillvägagångssätten för att bedra är idag många, och de flesta sker via telefon, mejl och sms – och alltför ofta är de riktade mot äldre.

Anders Skepplund, säkerhetschef på Sparbanken Rekarne.

Anders Skepplund, säkerhetschef på Sparbanken Rekarne.

Foto: Sparbanken Rekarne

Native2023-01-21 01:00
Detta är ett annonssamarbete.

Det finns saker du kan göra för att skydda dig och försvåra för bedragarna att komma åt dina pengar och uppgifter.

– Bedragarnas mål är att få dig att lämna ifrån dig personliga uppgifter så att de sedan kan gå vidare och komma åt konton, inloggningar och pengar. Därför är det a och o att aldrig lämna ifrån sig personlig information, lösenord och koder på begäran av någon annan, oavsett varifrån de ringer och varför de ber dig att göra det, berättar Anders Skepplund, säkerhetschef på Sparbanken Rekarne. 

Ett vanligt förekommande sätt för bedragare att få åtkomst till dina pengar är att de får dig att godkänna något med ditt digitala BankID.

– En relativt enkel lösning till att inte riskera att godkänna något tokigt är att ta för vana att alltid läsa den text som förklarar vad det är du signerar och se till att texten stämmer överens med vad det är du vill göra. Är det en betalning, en inloggning eller en överföring som jag verkligen vill göra, säger Anders. 

Som bank kan Sparbanken Rekarne hjälpa dig om du råkar ut för ett bedrägeri och behöver gå vidare med ärendet, men de kan även agera förebyggande. 

– Vi har säkerhetssystem som reagerar på oväntade händelser och aktiviteter hos våra kunder. Då kan vi i förebyggande syfte spärra kunden från att genomföra den tänkta aktiviteten och sedan ta kontakt för att säkerställa att det verkligen var meningen att utföra detta, berättar Anders.  

undefined
Anders Skepplund, säkerhetschef på Sparbanken Rekarne.

De som utför bedrägerier gör ofta ordentliga bakgrundskontroller och använder det de vet för att påverka dig och få dig att agera. Den vanligaste typen av bedrägeri just nu är de som sker via telefon eller sms och som oftast är riktade till den äldre generationen. Detta kan se ut på olika sätt, bland annat att man blir uppringd av någon som påstår sig vara från banken, polisen eller ett kreditbolag. 

– De som ringer är vänliga och småpratar gärna innan de hävdar att de till exempel fått upp en varning i sitt banksystem om att du blivit utsatt för ett bedrägeri och att du behöver identifiera dig med BankID för att de ska kunna hjälpa dig. Om du där och då väljer att göra det, släpper du in bedragarna och ger dem åtkomst till dina konton. Här är det viktigt att komma ihåg att banken aldrig kommer att be dig göra detta då vi redan har full tillgång till våra kunder och kan hjälpa till ändå, förklarar Anders och fortsätter:

– Det kan även vara så att du får ett samtal från någon som påstår sig vara från Region Sörmland och som ber dig att identifiera dig för att få provresultat eller boka en ny läkartid. Detta är något de använder då de vet att många äldre är i kontakt med sjukvården. 

Om man vet eller misstänker att man blivit utsatt för ett bedrägeri är det viktigt att agera direkt och att vara snabb – det är nämligen bedragarna. 

– Börja med att kontakta oss på banken så snart som möjligt så att vi kan göra vad vi kan för att förhindra att pengar försvinner, men även så att vi kan ta kontakt med andra banker för att spåra var pengarna tar vägen. Sedan kontaktar du polisen och gör en anmälan, säger Anders. 

Det är även väsentligt att, medan minnet är färskt, skriva ned hela händelseförloppet. Vad pratade ni om? Använde ni BankID, lösenord och/eller koder? Detta möjliggör inte bara att ta reda på vad du kan behöva hjälp att spärra, utan används även som underlag för polisanmälan. 

– En del äldre känner skam över att de ”gått på” något så dumt, men det är ingenting att känna skam över – bedragarna är väldigt skickliga. Det viktiga är i stället att agera om det händer, be sina barn och barnbarn om hjälp och kontakta oss. Vi löser det tillsammans, avslutar Anders. 

Tips!

  • Var skeptisk och ifrågasätt 
  • Lämna aldrig ut personliga uppgifter 
  • Godkänn inte något med ditt BankID på begäran av någon annan
  • Ladda inte ned någon programvara på begäran av någon annan 
  • Var försiktig med att öppna mejl från avsändare du inte känner igen

Vill du ha fler tips? Klicka här!

Vill du veta mer?

Vi på Sparbanken Rekarne har sedan 1827 varit din lokala bank med all kompetens samlad i Eskilstuna, Strängnäs och Mariefred. Vi känner våra kunder och kan den lokala marknaden.

Kontakta Sparbanken Rekarne på: 

🕿 0771-82 70 00

Eskilstunakontoret
Besöksadress: Kungsgatan 5

Strängnäskontoret
Besöksadress: Trädgårdsgatan 14-18

Mariefredskontoret
Besöksadress: Långgatan 11

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Eskilstuna-Kuriren.