Speedy Bilservice Eskilstuna är en av 798 bilverkstäder i landet som säkrat kvalitetsstandarden Godkänd bilverkstad. Standarden är framtagen av branschorganisationer och garanterar kunden ett väl utfört arbete.
Verkstadschefen Anton Golbraikh har jobbat i bilverkstadsbranschen i många år och ser stora fördelar med att en kvalitetsstandard har införts.
— För verkstadsledare innebär det att man blir duktigare på det man gör när man har översyn. Sen förbättras även personalens miljö, och inte minst kundnöjdheten.
Godkänd bilverkstad innebär att Speedy Bilservice kvalitetskontrollerads ett flertal gånger per år, och såväl det administrativa arbetet som mekanikernas jobb ingår i kontrollerna. Anton menar att en stor skillnad från tidigare är att arbetet blivit tydligare och att risken för att det uppstår missförstånd med kunder så gott som försvunnit helt.
— Arbetet som ska utföras går vi igenom grundligt, punkt för punkt med kunden innan vi börjar jobba med bilen. Efter att arbetet har utförts går vi igenom det en gång till med teknikernas kommentarer, innan kunden får signera, berättar Anton.
Frågar man kunderna själv så är beskedet glasklart – Speedy levererar vad de lovar.
— Speedy är den bilverkstadskedja som har högst betyg på Reco.se, och enligt dem är vi Sveriges mest omtyckta bilverkstadskedja, menar Anton.
Nu är det tre år sedan Speedy Bilservice slog upp portarna till verkstaden i Eskilstuna – en verksamhet som Anton, tillsammans med Kristoffer Johansson, har startat från noll. Enligt dem bör det inte vara särskilt svår att klara branschens krav då det för dem själva varit en självklarhet från början.
— Visst kan det kännas övermäktigt till en början med alla krav och regler, men det är ju en positiv satsning man gör. Det ger oss en bra känsla och en trygghet för kunden. Med Godkänd bilverkstad vet man att det man gör är rätt, menar Anton och fortsätter:
— Vi satsar på att vara stans bästa fristående verkstad, som inte är en märkesspecifik verkstad.