Det var i alla fall ArtRepublics recept när de fick i uppdrag att ta fram en heltäckande kommunikationskampanj för den nya valutan som nu rullas ut på de karibiska öarna Curaçao och Sint Maarten.
Vi började med en teaser: ett enda ord – 'WOW!' – som fångade reaktionen från centralbankschefen när han först såg sedeldesignen. Det blev startskottet för hela kampanjen.
Andreas Besterman
Creative Director på reklam- och kommunikationsbyrån ArtRepublic
Kampanjen delades in i tre faser: först en intresseväckande teaser, sedan en lansering där sedlar och mynt presenterades, och till sist en introduktion med fokus på var och hur valutan skulle börja användas. Resultatet? En kreativ helhetslösning som satt tydliga spår i både medielandskap och människors vardag.
— Vi ville skapa något som kändes både storslaget och nära – något som befolkningen på öarna kunde känna igen sig i, men också bli överraskade av, säger Andreas.
Vill du veta mer om de kreativa hjärnorna bakom kampanjen? Klicka här!
Kommunikationskonceptet förenar det vardagliga livet på öarna med en fantasifull undervattensvärld, fylld av marina motiv och ikoniska landmärken – en kombination som skapar både igenkänning och nyfikenhet. Kampanjen rullade ut i allt från TV och sociala medier till bioreklam, mobilappar, radio och event med statschefer på plats.
— Vi reste själva till Karibien för att leda projektet och arbeta på plats med lokala fotografer och tryckerier. Det är viktigt för oss att kampanjen känns genuin, och det kräver att man är närvarande – både fysiskt och kulturellt, menar Andreas.
Läs mer om ArtRepublics spännande uppdrag här!
Stora uppdrag, liten byrå
Det är lätt att tro att ett projekt av den här kalibern kräver ett globalt kommunikationshus – men bakom uppdraget står ArtRepublic, en liten men vass reklam- och kommunikationsbyrå med bas i Torshälla.
— Det viktiga är inte hur många vi är – det är hur rätt vi tänker. Vi har spetskompetens, lång erfarenhet och ett arbetssätt som skapar effekt på riktigt, säger Andreas.
Byrån arbetar tätt med Crane Currency, ett av världens ledande företag inom sedeldesign och säkerhet. Det långa samarbetet har lett till att ArtRepublic nu är en självklar del av Cranes internationella team – och att deras kommunikationsidéer faktiskt satt en ny standard i branschen. Crane Currency har också en stor bredd i sin verksamhet, allt från industriell produktion till säljande tjänster och vi behärskar hela spannet, det är både utmanande och kul.
— Flera av våra idéer har återkommande kopierats av Cranes konkurrenter – och även det är ju ett sorts kvitto på att vi gjort något rätt, säger Andreas med ett leende.
Utöver såväl internationella som nationella kampanjer arbetar ArtRepublic även med lokala uppdrag, som skyltprogrammet för Tuna Park, och varumärken som Scenkonst Sörmland och Blommor & Brie. I portföljen finns dessutom ett 50-tal förpackningsdesigner för alkoholdrycker – från Sweden Rock till Plura och Ghost.
— Vi jobbar globalt, men vi brinner också för det lokala. Det är något vi vill satsa ännu mer på framöver, berättar Andreas.
Vill du bli en del av teamet på ArtRepublic? Klicka här!
Ett kreativt kluster med plats för fler
ArtRepublics kontor ligger i en anrik fabriksbyggnad i Torshälla, granne med Ebelingmuseet. Här delar de lokaler och idéer med Sinnebild Reklambyrå och Anca Inredningsarkitekter – ett kreativt kluster som ger både energi och möjligheter att växa snabbt när det behövs.
— Att sitta några meter från andra starka kreatörer är en otrolig tillgång. Det stärker vårt lilla team till drygt tio personer när vi räknar in alla samarbeten, berättar Andreas.
Han fortsätter:
— Nu vill vi växa med ännu en kreativ kollega. Är du art director eller digital designer med skarp formkänsla och stort hjärta för idéer som gör skillnad – både lokalt och globalt? Hör av dig!
Nyfiken? Läs mer och ansök på artrepublic.se