Sonen är hemmasittare – Åkerskolan ignorerade kritik

Under det senaste året har Susannas* son haft nästan hundraprocentig frånvaro. Men Åkerskolan, där sonen går, utredde inte hans skolsituation, inte ens efter en uppmaning från Skolinspektionen. Ursäkten: Det gick inte att utreda – eftersom han inte kom till skolan.

Åkerskolan har inte gett en hemmasittande elev tillräckligt med stöd, enligt Skolinspektionen. Personen på bilden är inte den berörda eleven.

Åkerskolan har inte gett en hemmasittande elev tillräckligt med stöd, enligt Skolinspektionen. Personen på bilden är inte den berörda eleven.

Foto: Isabell Höjman/TT, Åsa Wallin

Åkers styckebruk2021-06-18 06:55

– Situationen i skolan tär på honom, han har inga kompisar där. Det är tråkigt för honom, men även för oss. Det blir många sömnlösa nätter där man ligger och grubblar.

Susannas son, som har autism, har svårt för skolan. Han är hemmasittare. 

Frågetecken kring hans närvaro dök upp redan 2016, men Åkerskolan väntade länge med att utreda problemet, för länge. Det har Skolinspektionen slagit fast – två gånger. I ett föreläggande från september förra året uppmanade myndigheten Åkerskolan att undersöka elevens behov av stöd och sätta in nödvändiga åtgärder.

Men när myndigheten följde upp flera månader senare hade inget hänt. Skolledningen ursäktade sig med att det inte gick att utreda frånvaron – för att eleven inte kom till skolan. 

– Skrattretande om inte det vore så ytterst allvarligt, kommenterar Susanna.

undefined
Skolinspektionen krävde redan i september förra året att elevens frånvaro skulle utredas. Men Åkerskolan gjorde inte det.

Inte heller Skolinspektionen godtog den förklaringen och gav i april Åkerskolan en ny uppläxning. Enligt lagen är skolan ansvarig att ge eleven det stöd som behövs för att kunna vara i skolan.

Där saknas dock kunskap om neuropsykiatriska diagnoser som autism, adhd och liknande, enligt Susanna.

– Det stödet finns inte. De förstår inte hur han fungerar. I stället konstaterar de att han nästan är utvecklingsstörd för att han inte kan sitt namn – vilket inte stämmer, säger hon och tillägger:

– Det märker ju ett barn också om lärarna har den inställningen.

Undervisningen fokuserar på hennes sons svagheter, inte på styrkorna, anser hon. De gångerna han väl har försökt att återgå till skolan, skulle han omedelbart lära sig sådant som han – och många andra med autism – tycker är svårt: datum och tid, berättar hon.

– Man blir ju väldigt arg och besviken.

undefined
Anders Petersson är rektor för Åkerskolan. Han vill inte kommentera ett enskilt ärende.

Åkerskolans rektor Anders Petersson skriver i ett mejl till tidningen att han inte vill kommentera ett enskilt ärende.

– Vi tar lärdom av de synpunkter vi får från Skolinspektionen och gör vårt yttersta för att leva upp till lagar och förordningar.

Det är dock inte första gången skolan kritiseras för att inte följa lagstiftningen vad gäller hemmasittare. Redan förra året uppdagade tidningen att skolledningen hade fått kritik från Skolinspektionen i ett liknande ärende. Även då hade eleven en nästan hundraprocentig frånvaro. 

*Susanna heter egentligen något annat.

Vad är en hemmasittare?

Begreppet hemmasittare används för elever som inte är i skolan under en tid, men längden av och skälen för frånvaron är i regel inte definierade. Därför finns också olika uppskattningar på hur många barn i Sverige som är hemmasittare. 

I en statlig utredning från 2016 beräknades att runt 15 000 elever var borta från skolan i mer än fyra veckor.

Barn med neuropsykiatriska diagnoser, till exempel autism, är överrepresenterade bland hemmasittare.

Källa: Föräldranätverket Barn i Behov.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!