På senare tid har Ylva Binder JO-anmält både energibolaget och Strängnäs kommun. I mars skrev hon ett brev med spetsigt innehåll som bland annat delades ut i Moderaternas lokala partigrupp, i vilken hon själv ingår.
– De här sakerna du nämner har inte triggat fram ett möte, hävdar Lars Ekström, och tillägger:
– Något brev känner jag inte till.
Kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) säger till tidningen att alla spörsmål som rör översvämningarna i gamla stationen hänvisas till Lars Ekström.
– Det är ju rätt, det handlar om verkställighetsfrågor och då faller det under mitt och Kjell Anderssons ansvar, säger Lars Ekström.
Vad kommer att hända på mötet 17 april?
– Det kan jag inte uttala mig om, detta är en sak mellan oss och Ylva Binder. Men vi ska reda ut ansvarsfrågan.
Ylva Binder är överlag mycket besviken över den bristande kommunikationen från kommunens sida ...
– Vi är flera som har fått mejl och varit involverade, jag bedömer att vi svarat så gott vi kunnat.
Hur väl informerad är du inför träffen?
– Jag tycker att jag har en god bild, vi har talat med expertis.
Vet du om Ylva Binder vill ha med de experter och jurister hon anlitat på mötet?
– Det kan jag inte svara på, men hon får ta med vem hon vill.
Känns det viktigt att hitta en lösning nu?
– Det är det alltid.
Kjell Andersson bekräftar också att han den 17 april ska bege sig till Åkers styckebruk.
– Ja, men vår inställning är oförändrad. Detta är ett försäkringsärende i grund och botten.
Vad hoppas du att mötet ska ge?
– Jag hoppas att vi kan komma vidare. Det här är en jobbig situation. Hela historien är tragisk.
Jens-Victor Palm från advokatfirman Legio kommer att medverka på mötet i Åker.
Karin Ols är ny affärsområdeschef för VA på Eskilstuna Strängnäs energi och miljö AB.
– Jag behöver tid för att sätta mig in i ärendet, men jag borde ha återkommit tidigare till Ylva Binder. Det handlar om tidsbrist, säger hon.
Precis som vd Kjell Andersson framhåller hon försäkringsbolagets roll i det hela.
– Ylva Binder behöver ta kontakt med försäkringsbolaget som sedan kan föra en regresstalan mot oss eller teknik- och servicekontoret på kommunen. Det är flera parter i detta – även fastighetsägaren som behöver underhålla och vidta åtgärder inom fastigheten för att skydda byggnaden.
Länsförsäkringars affärsområdeschef Annika Berglund konstaterar att enskilda skadehändelser, eller enskilda försäkringsärenden på grund av sekretessbestämmelser och dess egen policy inte kan kommenteras.
Till tidningen skriver hon bland annat:
"Så fort vi får in ett skadeärende så börjar skaderegleringen, vilket innebär att vi utreder skadan och ersättningsanspråk. Vi gör det så snart relevanta underlag kommit till oss. Det är inte ovanligt att omfattande skador många gånger är tidskrävande på grund av skadans komplexitet och utveckling. I dessa ärenden blir därför många gånger en ovälkommen följd att utredningens omfattning blir mer tidskrävande än önskat.
Vi tycker alltid att det är tråkigt när våra kunder drabbas av skador och särskilt om de är av omfattande karaktär och därför kräver tid att utreda. Vi har stor förståelse för att den som är skadedrabbad upplever att processen tar tid och vill att vi skyndsamt utreder och fattar beslut i skadan. Vårt mål är alltid att agera så skyndsamt som det är möjligt och med vår kunds bästa i fokus."