Förra året serverades en av sörmländska Pomologiks drycker på Nobelbanketten, vilket var en överraskning för företaget.
– Det var vår alkoholfria hantverkscider. Det var stort. Vi visste inte om det innan. Man får inte reda på det innan det händer, säger Patrik Svensk, vd på Pomologik.
Själv har Patrik Svensk gått från hemmabryggare i öl till ciderproducent genom Pomologik, som har vunnit priser i både VM och SM. Nu i december har Pomologik tilldelats Allt om Vins hederspris 2023.
– Jag har vunnit nästan allt som går att vinna som hemmabryggare. SM-medaljer och 28 tävlingar i USA. Jag kom till final i amerikanska mästerskapen. Sedan utbildade jag mig till öldomare. Jag blev också intresserad av spontanjäst öl. Jag gillar att fermentera saker, berättar Patrik Svensk.
Hans kollega Johan Sjöstedts bakgrund är att han är utbildad sommelier i Grythyttan, har jobbat inom restaurang, med vinimport och som vinjournalist.
– Jag har alltid haft tankar om det här och jag har jäst mycket hemma. Jag har fått mycket kunskap under resans gång, berättar Johan Sjöstedt, som är cidermakare och en av Pomologiks grundare.
Den andra grundaren är Oskar Palm som sköter företagets anläggning i Skåne och kvalitetsarbetet i produktion.
Det var 2016 som Johan Sjöstedt och Oskar Palm tog över ett äppelmusteri på Selaön i Stallarholmen. Året därpå startades cidertillverkning i Strängnäs. Patrik Svensk kom in lite senare i verksamheten för att arbeta med bolagets affärsutveckling, tillväxt och lönsamhet.
Först hade företaget mest fokus på äppelmust men i dag tillverkas en sorts äppelmust och 30 sorters cider, både alkoholfria och med alkohol.
– Alkoholfritt är en storsäljare för oss. Vi säljer våra drycker främst till Systembolaget och till restauranger som har ett medvetet tänk kring dryck och hållbarhet, säger Patrik Svensk.
– Tanken från början var att göra en snustorr cider. Vi hade inte anat att vi skulle få ett sådant fäste på alkoholfritt, säger Johan Sjöstedt.
För ett och ett halvt år sedan flyttade Pomologik sin verksamhet från Strängnäs till Krutbruket i Åkers styckebruk. Här har de en av sina två fruktpressar. Den större av dem finns i företagets lokaler i Skåne, där anläggningen ligger i anslutning till uppsamlingscentralen för ekologiska äpplen i Sverige.
– Närheten till uppsamlingscentralen innebär mindre transport. Vår anläggning i Skåne drivs av solceller. Miljötänket genomsyrar hela vår verksamhet. Vi jobbar med burk, eftersom där finns ett bra återvinningssystem, och när burk inte lämpar sig tappar vi drycken i lättviktsglas. Vi jobbar uteslutande med så kallad räddad frukt, äpplen som till exempel kan ha fel form för att säljas i butik, säger Patrik Svensk.
– Målet är att vara Sveriges miljösmartaste dryckesföretag, säger Johan Sjöstedt, som själv har sin bakgrund på Hornudden där hans föräldrar driver Hornuddens trädgård och började odla ekologiskt redan på 80-talet.
Han fortsätter:
– Vårt mantra är 100 procent frukt och aldrig socker eller vatten. Oftast använder vi inte jäst utan bara den naturliga jäsprocessen.
Cidern mognar i cisterner eller på ekfat innan den tappas på flaska och kan mogna där också. Pomologik har cidersorter som lagras som längst upp till fem år.
– Pomologik föddes som en revolution mot skräpcider. Vi jobbar som en vinproducent med Nordens motsvarighet till druvan, äpplet, säger Patrik Svensk.
Deras drycker finns på en del restauranger, Systembolaget och på det norska Vinmonopolet. Dessutom exporteras en del till bland annat Italien och Baltikum.
De gör också en dryck där de lägger sin cider ovanpå pressmassor från druvor.
– Det blir en brygga mellan vin och cider. Vi vill nå fler konsumentgrupper, säger Johan Sjöstedt.
För ett år sedan började Pomologik också att tillverka sprit av destillat från cider. De gör en konjakliknande sprit på äppelsorten Ingrid Marie, äppelgin och en akvavit av äpple.
– Responsen på vår äppelsprit har varit superfin. Spriten finns på jättebra restauranger, säger Patrik Svensk.
Pomologiks bokslut från 2018 och framåt visar på röda siffror.
– Det är likviditetskrävande så som vi jobbar. Initialt har vi haft många tunga investeringar. 50 procent av det vi producerar lägger vi på ekfat och det tar flera år innan vi kan sälja det. Men målsättningen är att vara lönsamma i år. Jämfört med förra året har vi ökat försäljningen med 110 procent, säger Patrik Svensk.