Bland många äldre finns ett inbyggt motstånd till att börja använda de vanligaste digitala verktygen. Men sedan en tid tillbaka finns ett nylanserat projekt i Sörmland som kan hjälpa rådvilla och osäkra seniorer på traven.
– Alla kan lära sig att använda den nya tekniken. Man får börja smått och bygga upp självförtroendet. Sedan öppnar sig en ny värld där det finns så mycket att hämta och som också gör att man har roligt, säger Marianne Kiiskilä, projektledare för den nya satsningen Välfärdsteknik i virustider.
Hon har sin arbetsplats på Mälardalens högskola som är en av parterna i det så kallade Samhällskontraktet, den gemensamma plattform som högskolan driver med bland andra Eskilstuna kommun inom forsknings- och utvecklingsarbete och där sörmlandsdistriktet i pensionärsorganisationen SPF Seniorerna också är med.
Den välfärdsteknikmässa som de brukar arrangera varje år har som så mycket annat fått ställas in på grund av pandemin. I stället föddes idén om att ta fram ett material anpassat för virustider. Tanken är att äldre via tv-inslag på webben ska kunna få tips, råd och kunskap om tekniska och digitala hjälpmedel som underlättar vardagen.
– SPF har gjort ett antal korta webfilmer som tar upp saker som är bra att veta; hur man använder Bank-Id, hur man betalar via Swish, hur man handlar online och vad man kan göra på vårdguiden 1177, säger Marianne Kiiskilä.
Tanken med filmerna är att de ska vara pedagogiska och inspirerande men också underhållande. Det säger Annika Skogsberg på SPF som hållit i regitrådarna tillsammans med SPF-kollegan Stig-Håkan Nilsson.
– Det är våra medlemmar som medverkar i filmerna och vi är ju alla amatörer, både framför och bakom kameran, säger Annika Skogsberg som mött idel positiva reaktioner över de nysläppta kortfilmerna.
Hon hör till den grupp pensionärer som inte räds den nya tekniken men ändå utmanas av den.
– Trots att jag jobbade med datorer och it innan jag gick i pension kommer det ju ständigt nya saker som man måste lära sig. Och det går alldeles utmärkt även om det kan vara påfrestande ibland, som när man står utanför en offentlig toalett och måste ladda ner en app först för att kunna komma in. Det budskap vi vill få ut till alla äldre är att alla kan lära sig men att det bästa är att börja med något man är motiverad för och intresserad av.
För många äldre är det helt ny mark som ska beträdas och för att de första stapplande stegen ska bära krävs mod.
– Ingen gillar att vara nybörjare och många äldre har en bild av det här digitala är svårt och att något hemskt kommer att hända om man skulle våga testa. Det vi ofta får höra är att många är rädda för risken att bli lurad, att de ska bli av med alla besparingar. Vi försöker förklara att man måste iaktta en viss försiktighet, men att det är säkert om man gör saker på rätt sätt, att inte lämna ut några koder till exempel, säger Marianne Kiiskilä.
Stig-Håkan Nilsson hoppas att fler äldre nu vågar ta steget och prova.
– Att skaffa sig ett mejlkonto och mobilt Bank-id är nyckeln till kontakter med myndigheter och banken. Man blir ingen fena över dagen, men man kan hanka sig fram hjälpligt och överbrygga de begränsningar som dagens pandemi ger oss, säger Stig-Håkan Nilsson.
Inom ramen för samhällskontraktet pågår också ett projekt som är att likna vid ett digitalt fikarum. Syftet är att utveckla och testa en webbplattform som syftar till att minska äldre personers sociala isolering och upplevda ensamhet.