Blandade upplevelser kring att "Swifta" i Eskilstuna

I Stockholm sker allt fler olycksfall i takt med att antalet elsparkcyklar ökar, en utveckling som ännu inte skett i Eskilstuna.

Elsparkcyklarna lyder samma trafikregler som helt vanliga cyklar.

Elsparkcyklarna lyder samma trafikregler som helt vanliga cyklar.

Foto: Felix Olsson

Eskilstuna2021-06-04 09:11

Den typ av hyrbara elsparkcyklar som sedan länge funnits tillgängliga i Stockholm, Göteborg och Malmö kom i månadsskiftet april/maj för första gången till Eskilstuna. Företaget bakom elsparkcyklarna är det lokala Swift mobility, som ger sig in i en bransch som i storstäderna domineras av internationella storföretag som Voi, Bird, Tier och Lime.

undefined
I dagsläget är Swift mobility den enda entreprenören som erbjuder hyrbara elsparkcyklar i Eskilstna.

Swift mobility arbetar idag med att expandera och öka antalet elsparkcyklar. Reveh Slewa, delägare och vd, berättar att mottagandet från kunderna i Eskilstuna har varit positivt sedan starten. Han vill inte berätta exakt hur många som finns i drift i dag, men i skrivande stund syns 15 stycken tillgängliga i appen. I jämförelse visar de senaste siffrorna från Trafikkontoret att nästan 14 000 elsparkcyklar cirkulerar i Stockholms stad, där elsparkcyklarna fått stark kritik av invånarna.

undefined
Några dedikerade elsparkcykelsställ finns inte, men appen rekommenderar att parkera prydligt vid befintliga cykelställ.

I en enkätundersökning från 2020 genomförd av Miljöförvaltningen framgår att sex av tio stockholmare är negativt inställda till elsparkcyklarnas växande närvaro i Stockholm, som lett till ett ökat antal trafikolyckor. För DN berättar Södersjukhusets akutläkare Johan Raxell att man under sommaren 2020 tog emot 4-5 fall per helgen till akutmottagningen, och i en rapport från Transportstyrelsen 2020 redovisar man 630 svenska elsparkcykelsolycksfall från 2019. 

På Mälarsjukhusets akutmottagning har det nya färdmedlet ännu inte märkts av, berättar akutsköterska Andreas Eriksson.

– När vädret blir bättre och folk börjar röra sig mer ute och delta i olika aktiviteter så ser vi en generell ökning i olycksfall, men jag kan inte säga att vi har sett någon särskild trend med elsparkcykelsrelaterade olyckor den senaste månaden, säger Andreas Eriksson. 

undefined
I dagsläget är minsta möjliga påfyllnadsbelopp i appen 35 kronor.

Någon motsvarighet till Miljöförvaltningens undersökning i Stockholm har inte gjorts, men i samtal med Swiftresenärer får fordonen blandad respons. En missnöjd kund är David Rodriguez, som i måndags var på väg hem från Djurgårdsområdet när han bestämde sig för att prova på att hyra en Swift. 

– Jag och en vän var vid Djurgårdsområdet när jag bestämde mig för att testa att ta en Swift hem. Jag låste upp en som enligt appen var fulladdad, men den ville verkligen inte rulla. Jag kom inte ens upp i fem kilometer i timmen, den var så trög. Jag lämnade den och provade en annan, men den hade samma problem. Jag fick gå hela vägen hem, säger han.

undefined
David Rodriguez är en Swiftanvändare vars första intryck tyvärr inte blev så bra som han hoppats – men Swifts ledning har en förklaring.

I kontrast till detta hade jag i mitt test inga problem med att under förmiddagen låsa upp två olika Swifts och utan svårigheter köra runt dem på stan. Reveh Slewa förklarar att det finns många anledningar till att en elsparkcykel strular, men att hans första tanke är att Djurgårdsområdet inte finns med på Swifts karta över godkända zoner, och att det är väldigt märkligt att David hittat den där.

undefined
Så här ser i nuläget kartan över tillgängliga Swifts ut.

– Hela Djurgårdsområdet är utanför parkeringszonen, så det är konstigt att den hittats där från början. Dessutom kommunicerar sparkcyklarna genom servrar och nätverk via 4G, de är beroende av tekniken, och då kan det uppstå lite fel då och då. Det har till exempel hänt att en scooter råkat stå påslagen en hel dag, och då får vi gå in och stänga av den manuellt. Det viktigaste när det händer sådana här grejer är att man tar kontakt med oss så att vi kan lösa det. Hittills har det inte uppstått något problem som vi inte har löst, säger Reveh Slewa.

Antal elsparkcyklar/stad:

Göteborg: ca 3800 st

Malmö: ca 2000 st

Oslo: ca 3000 st

Paris: ca 20 000 st

San Francisco: ca 2000 st

Källa: TRF Stockholm 2019

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!