Många hinder när olycksdrabbad bro ska få skyddsbarriär

Järnvägsbron över Vasavägen har blivit påkörd vid minst 17 tillfällen. "Det är ju helt horribla siffror", säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S). Senare i höst ska en skyddsbarriär vara på plats.

Sedan 2018 har järnvägsbron vid Vasasvägen körts på av höga lastbilar vid 17 tillfällen.

Sedan 2018 har järnvägsbron vid Vasasvägen körts på av höga lastbilar vid 17 tillfällen.

Foto: Foto: Arkivbilder: Johan Petersson / Josefin Wiik / Peter Larsson / Niklas Holm

Eskilstuna2021-09-22 18:56

Vid korsningen där Carlavägen byter namn till Vasavägen ska en barriär vara på plats i höst.

Planen är att höjdskyddet ska larma i tid och förhindra att fler höga fordon kör in i Trafikverkets järnvägsbro. Förutom traditionella lastbilar, flera med släp, har skåpbilar, grävmaskiner och i ett fall en lastbil med grävmaskin på flaket, orsakat utryckningar till den ökända olycksplatsen.

Vid flera tillfällen har förare insett faran men behövt hjälp med trafikavstängningar medan ekipagen backats upp för backen.

undefined
Senaste incidenten där en lastbil fastnade under järnvägsviadukten inträffade på tisdagen.

Den senaste kända incidenten inträffade vid 17-tiden på tisdagen då larm kom om att ytterligare en lastbilschaufför hade kört fast ett fordon under järnvägsbron. Både bron och föraren uppgavs ha klarat sig utan skador.

Sedan april 2018 har Trafikverkets personal kallats till platsen för att inspektera järnvägsbron 17 gånger. 2019 skedde det vid tre tillfällen, 2020 fem gånger och hittills i år sex gånger. 

undefined
Järnvägsviadukten vid Vasavägen har trots att den blivit påkörd många gånger klarat sig bra.

Faktum är att bron visat sig stryktålig och klarat de upprepade påkörningarna ganska bra. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv finns det dock en del att förhålla sig till.

63 tåg har förhindrats att passera i enlighet med tågtidtabellen på grund av påkörningarna de senaste 3,5 åren. Den sammanlagda förseningen i tågtrafiken under samma tid uppgår till 1 774 minuter, eller 29,5 timmar. Då är den senaste incidenten i tisdags kväll oräknad.

Det höjdskydd som ska placeras innan bron i sydgående riktning ska enligt kommunens förhoppningar vara på plats under hösten.

Projektering av anordningen görs av ett externt konsultbolag som enligt tidsplanen ska kunna lämna över byggritningar de närmaste veckorna.

undefined
Sarita Hotti (S), ordförande stadsbyggnadsnämnden, räknar med att höjdbarriären som ska hindra fler påkörningar av järnvägsbron ska vara på plats under hösten.

– Då kan vi börja bygga direkt, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S).

Hur lång tid det kommer ta innan höjdskyddet är på plats går inte att ange med någon exakthet. Under de betongfundament som ska anläggas finns VA-ledningar som kan bli en komplicerande faktor.

– Vi kommer att jobba så snabbt det går och målsättningen är att de ska vara klart under hösten, säger Erik Pahlbäck på stadsbyggnadsförvaltningen.

Förutom osäkerheten kring VA-ledningarna försvåras arbetet av den intensiva trafiken på sträckan.

– Förhoppningen är att trafiken ska kunna passera i båda riktningarna under byggtiden, säger Erik Pahlbäck.

Stadsbyggnadsnämnden anser att ett höjdhinder ska placeras före bron i södergående riktning och därefter utvärderas innan beslut tas om det är rimligt med ett höjdhinder även i norrgående riktning. 

Lastbilschauffören Johan har erfarenhet av att köra in i bron, i just norrgående riktning. Han anser att barriärer borde finnas från båda hållen, en uppfattning han delar med det Eskilstunabaserade åkeriets vd. 

– Det måste vara bättre att göra det ordentligt på en gång för olyckor kommer att inträffa igen, säger vd:n.

För Johan som körde fast under bron för ett par år sedan var problematiken vid järnvägsbron känd. 

– Bron är ökänd, alla i branschen pratar om den och egentligen borde det räcka med den skyltning som finns. Men det räcker att tappa fokus i en sekund för att det ska få katastrofala följder, säger han.

undefined
Passagen under järnvägsviadukten på Vasavägen är ökänd bland lastbilsförarna.

Johan är inte från Eskilstuna men han bodde i kommunen vid tillfället och passerade platsen dagligen på väg till sitt jobb. Han var heller ingen nybörjare utan hade haft sitt lastbilskörkort i drygt 15 år.

– Jag hade lossat vid Ica Stenby och var på väg tillbaka. I mitt huvud tänkte jag att jag körde personbil och skulle åka till jobbet. Jag insåg misstaget för sent. Jag hann tänka: shit det här kommer aldrig att gå, och jag ställde mig på bromsen. Man känner sig så jävla dum.

Den gången blev det inga personskador eller skador på bron och bara lite skrapmärken på ekipaget. 

Efter att ha fått hjälp att tömma luft ur däcken kunde färden fortsätta. 

– Hade bilen, någon person eller bron skadats ordentligt hade jag mått riktigt dåligt. Nu räckte det att stå där med lång näsa och känna sig fruktansvärt dum, säger Johan.

Han har ingen uppfattning om det främst är lokala åkare, fjärrtransporter eller utländska ekipage som kör in i bron.

 – Jag skulle säga att det kan hända vem som helst. Jag har två kollegor som råkat ut för incidenter på samma ställe och i det ena fallet gick det riktigt illa.

Oftast påkörd före lunch

Av de senaste 17 incidenterna vid järnvägsbron har sex inträffat mellan 09.01 och 11.52. Näst flest (fyra) har skett 19.20-20.05. och tre olyckor mellan 15.25-17. Bara en olycka har skett nattetid, klockan 00.48 närmare bestämt.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!