Det Àr inte brist pÄ p-plats som hÀmmar centrumhandeln

.

.

Foto: Sörmlands Media

Signerat2021-11-25 19:48
Detta Àr en ledarkrönika. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

I trafikfrÄgor finns en förestÀllning med stor motstÄndskraft mot fakta: Brist pÄ parkeringsplatser.

En handlare som uttalade sig hĂ€romdagen i Eskilstuna-Kuriren drog detta nĂ„gra varv igen. Han hĂ€vdar att det redan Ă€r ont om ”bra parkeringsplatser” i Eskilstunas centrum och att bygget av det nya kulturhuset ”kan sĂ€nka hela centrum”.

Handlaren ser försvunna butiker utmed Kungsgatan och kopplar det till p-platsbrist som tydligen Àr sÄ akut att han övervÀger att skrota sina planer pÄ att öppna ny butik i stan.

KommunalrÄdet Jari Puustinen (M) invÀnder, dock alldeles för försiktigt eftersom det som handlaren sÀger Àr en missuppfattning. Men sÄ Àr den politiska ledningen van att tassa pÄ tÄ inför den hÀr missledda opinionen, genom att i ord delvis ta dess parti.

Kommunens siffror (2019) visar att det alltid finns lediga parkeringar i centrum inom gÄngavstÄnd till alla platser man skulle vilja besöka. BelÀggningen pÄ vardagarna, mitt pÄ dagen, Àr 80-85 procent. PÄ lördagarna, som Àr en viktigare dag för centrumhandeln, Àr hÀlften av p-platserna lediga.

Handlaren som uttalar sig i EK jĂ€mför Eskilstuna med Örebro och VĂ€sterĂ„s, som han menar har betydligt fler butiker i centrum. Det Ă€r riktigt men samtidigt svĂ„rt att koppla till antalet p-platser som Ă€r ungefĂ€r lika mĂ„nga i centrala lĂ€gen i alla tre stĂ€derna i relation till tĂ€torternas storlek.

DĂ€remot bor det betydligt fler mĂ€nniskor i Örebro och VĂ€sterĂ„s som helhet – liksom i sjĂ€lva stadskĂ€rnorna. Det dĂ€r kan berĂ€knas pĂ„ olika sĂ€tt. Konsultföretaget WSP har mĂ€tt det som en radie pĂ„ 750 meter frĂ„n stadens mittpunkt. I Örebro och VĂ€sterĂ„s bor det omkring 8 000 personer pĂ„ den ytan, i Eskilstuna 6 000. 

Stor befolkning som bor centralt Àr erfarenhetsmÀssigt en viktig faktor för en levande stadskÀrna, vilket ocksÄ Àr dit Eskilstuna rör sig. Det gör man bland annat genom att bebygga tomma ytor efter nedlagda industribyggnader som i brist pÄ annat fungerat som parkeringar. Det Àr heller ingen vild gissning att ytterligare ett hotell och ett kulturhus mitt i centrum Àr bra för centrumhandeln.

Sedan handlar det om resvanor. Katrineholms kommun studerade vid fem tillfÀllen en vardag i maj 2016 ett antal centralt placerade parkeringsytor, för att se var folk hade sina bilar parkerade och var de var registrerade. Det visade sig att 30 procent hade mindre Àn en kilometer mellan parkering och hemadress. En mindre andel av dem var boendeparkeringar.

UngefÀr sÄ ser det ut överallt i medelstora svenska stÀder, och sÀger Ätskilligt om p-platsernas och bilens betydelse generellt. Man behöver inte alltid slÄ knut pÄ sig sjÀlv för att förflytta sig pÄ andra sÀtt Àn med bil och ÀndÄ fÄ ihop vardagen.