Under året har det blivit ett antal pallfirande för Anton som utöver tredjeplatsen i mästerskapet, där han nu gjort tre år, slutade tvåa i U21-klassen.
– Det är hårt motstånd men jag tycker det är kul med konkurrensen. Att komma trea är väl en merit tycker jag. Hade lite problem med bilen (tekniska fel som gjorde att Bergström tvingades bryta vid ett par tillfällen) i några tävlingar så jag hade egentligen chans på andraplatsen och vinst i U21.
Anton beskriver en festivalkänsla under racen i Danmark.
– Det är jävligt häftiga tävlingar där. Det är typ 20 000-25 000 på läktarna i varje tävling så det blir lite adrenalin bara på publiken. Nu har det ju inte varit riktigt så mycket på grund av pandemin men i vanliga fall är det så.
Redan som 14-åring började Anton Bergström tävla i Renault Clio junior cup och slutade tvåa i serien två år i rad. Därefter föll valet på Citroên DS3 i Danmark. Det är en riktigt tuff klass för alla åldrar där Anton tillhörde de yngsta. Satsningen slutade med att han under debutsäsongen tog hem den prestigefyllda titeln ”Årets Rookie”.
– Racingen är så pass mycket större där så vi har fastnat för just Danmark. I framtiden vill vi väl ut i Europa eller kanske över till USA och tävla. Målet är ju att kunna livnära sig på det, säger Anton och fortsätter:
– Drömmen är Indycar, så är det ju. Det har varit en dröm ända sedan jag var liten att köra på så hög nivå.
Den här säsongen har det tävlats under sex helger med två race varje helg. Efter finalen fick Anton erbjudandet om att åter komma till Jyllandsringen för att testköra en TCR-bil för ett av de större danska teamen, Insight Racing, som Anton tävlat för tidigare i DS3 Cup. Insight Racing är ett fabriksteam för Alfa Romeo .
– TCR (motsvarigheten till STCC i Sverige) är den högsta klassen inom dansk motorsport så det var riktigt häftigt att få den chansen, säger Bergström.
Testerna blev så lyckade att Anton, som visade att han behärskar bilen och är snabb på banan, fick frågan om han vill köra för teamet nästa år.
– Så det är något vi ska fundera på, säger Bergström som tidigare haft väldigt bra tester för svenska Lestrup Racing.
Vad kostar det extra att gå upp till den största klassen?
– Det skiljer kanske en halv miljon eller något sådant. Den här säsongen nu har väl kostat ungefär 200 000-300 000 danska kronor och TCR kostar runt 800 000-900 000.
Hur tänker du inför nästa år?
– Det är väl det vi ska fundera på under vintern och försöka hitta samarbetspartners som vill vara med och finansiera det. Det som också är rätt häftigt med TCR Danmark är att de kör två stadsrace, ett i Århus och ett i Köpenhamn. Det i Köpenhamn har varit väldigt populärt, jag tror de pratade om att de var 100 000-150 000 åskådare. Det blir ju verkligen en folkfest.
Om det inte blir TCR för dig 2022, vad har du för andra alternativ?
– Då blir det väl att sikta på att vinna DS3.
När måste ni ta ett beslut?
– Vi har inget datum satt men vi har en dialog med det danska teamet.
Under åren har Anton fått hjälp av meriterade profiler som Thed Björk och Richard Göransson som bland annat blivit STCC-vinnare flera gånger.
– De har hjälpt mig en del. Speciellt Richard Göransson som coachat inom körning, sponsorer och så vidare. Han har ju lite koll ...
Vid sidan om sin racingsatsning jobbar Anton Bergström på en båtverkstad i Kvicksund. Under vintern väntar även sponsorjakt och en hel del fysträning.