Jimmy Jansson: ”Eskilstuna går plus”

Juridisk expertis kallar affären med Bockasjö olaglig, men kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson viftar bort kritiken. Huvudsaken, menar han, är att den i längden gynnat Eskilstuna.
"Vad en köpare och säljare kommer överens om är någonting mellan köpare och säljare", säger han.

Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) menar att 1 krona per kvadratmeter var ett "rimligt pris för marken utifrån rådande förhållanden".

Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) menar att 1 krona per kvadratmeter var ett "rimligt pris för marken utifrån rådande förhållanden".

Foto: Simon Uggla

Eskilstuna2021-02-15 06:10

Jimmy Jansson (S) använder begreppet game changer när han beskriver betydelsen av Bockasjös markköp i logistikparken. Att kommunen valde att betala företaget när det visade sig att marken inte levde upp till förväntningarna förklarar han med affärens dignitet.

Hur kom ni fram till att en prissänkning från 159 kronor till 1 krona per kvadratmeter var rimlig, utöver de 5,5 miljoner ni betalade?

– Det där är en förhandling som görs på tjänstepersonsnivå. Sedan kommer ett färdigt förslag som kommunstyrelsen, eller ibland fullmäktige, fattar beslut om. Vi är bara måna om att affärerna kommer i hamn och att den sammanlagda kalkylen för hela logistiksatsningen bär sig – och det gör den.

Kommunen har sänkt priset med drygt 7,4 miljoner och betalat ut nästan 5,5 miljoner i ersättning – totalt 12,9 miljoner kronor – till ett privat företag. Är det ett korrekt sätt att använda skattepengar?

– Det är ju inte skattepengar, eftersom i grund och botten går Eskilstuna plus på hela satsningen. De som möjligtvis har fått betala är de [företag] som betalar marknadsmässiga priser för de andra fastigheterna. Nu jobbar ett antal personer där ute som betalar skatt och förhoppningsvis bidrar till Eskilstunas utveckling, så de där pengarna är snart tillbaka. Men det här är olyckliga omständigheter.

undefined
"Norra Europas framtida logistiknav". Så marknadsfördes Eskilstuna logistikpark 2009, när planerna för marken vid Kjula flygplats ännu var i sin linda.

Tidningen har pratat med flera experter som menar att det kommunen ägnat sig åt är olagligt. Att det bryter mot kommunallagen och utgör statsstöd. Hur ser du på det?

– Det får väl andra avgöra i så fall, och det får prövas i varje enskilt fall, men det var inte bedömningen i det läget. Det handlade om vad som var ett rimligt pris utifrån rådande förhållanden. Det här har gynnat hela satsningen i logistikparken. Sedan hade avtalet kunnat se annorlunda ut. Det är de flesta ganska tydliga med. Det var många tjänstepersoner som var rätt frustrerade när det här dök upp.

Förstod du att det sannolikt var olagligt?

– Nej, det vet man inte förrän en sådan här sak är prövad. Allting kan överprövas och ifrågasättas, men till syvende och sist – vad en köpare och säljare kommer överens om när det gäller mark är någonting mellan köpare och säljare.

Är det kommunens roll att stötta näringslivet på det här sättet?

– Kommunen får ju inte stötta enskilda. Det är väldigt tydligt i lagstiftningen, och det var aldrig ambitionen i det här fallet heller. Det här är nog en affär där många, inte minst på tjänstepersonsidan, känner att det inte blev så bra i hur avtalen är skrivna.

Det är tjänstepersoner som har fattat lite tveksamma beslut?

– Jag tror att de har gjort så gott de någonsin kunnat. Och från politiken har vi haft en hållning att vi ska hitta bra lösningar som gör att det blir bra för de som vill etablera sig. Mycket frihet och kreativitet. Man får nog räkna med att det blir fel ibland, det är människor som jobbar med det här.

Tror du att det fanns en benägenhet från politiken att se mellan fingrarna?

– Det är klart att hela politiken i Eskilstuna är mån om att logistikparken bär och blir av. Med tanke på hur arbetslösheten ser ut är det klart att alla är måna om företagsetableringarna.

undefined
Coops Sveriges vd Magnus Johansson och kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson sammanstrålade i logistikparken i samband med att Coops investering i Eskilstuna tillkännagavs i oktober 2020.

Jimmy Jansson hänvisar till Mikael Jonsson, etableringschef på det kommunala logistikbolaget Eskilstuna logistik och etablering AB, och kommunens dåvarande mark- och etableringschef Magnus Nyström för frågor om tilläggsavtalets utformning och innehåll.

Men Mikael Jonsson menar bestämt att han inte varit med och fattat några beslut.

– Det var mark- och exploatering som hade den kontakten.

Magnus Nyström hävdar i sin tur att beslutet fattades av logistikbolaget och kommunalråden, och att mark- och exploateringsenheten därefter fick i uppdrag att ”snabbt få till ett avtal så att projektet kunde rulla på enligt den pressade tidsplanen”.

Magnus Nyström skriver i ett mejl till tidningen att det är en ”förenkling av verkligheten” att säga att kommunen gått miste om 12,9 miljoner, men att han anser att köpet borde ha hävts.

”Som kommunal tjänsteman är man ibland nödgad att genomföra saker som inte alltid känns rätt. Samtliga kommunalråd och Eskilstuna logistik med tjänstemän och styrelse har varit fullt medvetna om affären och konsekvenserna av den, samt förordat den lösning som blev resultatet.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!