Trots att befolkningen i Strängnäs kommun förväntas fortsätta växa, kommer handelsutbudet inte att förändras så mycket. Det är vad en marknadsanalys som kommunen låtit HUI Research göra visar, vilket tidningen har skrivit om tidigare.
Marknadsanalysen sträcker sig fram till 2034. HUI ser utvecklingsmöjligheter på sikt i Läggesta och i Norra staden i Strängnäs tätort, framför allt när det gäller dagligvaruhandel.
När det gäller sällanköpsvaror har Strängnäs i dag ett försäljningsindex på 63, vilket är över jämförelsegruppen pendlingskommuner. Här har Strängnäs stark konkurrens från närliggande städer. HUI anser trots det att Strängnäs med rätt åtgärder kan stoppa en del av utflödet ur kommunen och höja sitt försäljningsindex inom delar av sällanköpshandeln. HUI tror på etableringsutrymme inom beklädnadshandeln i Strängnäs stadskärna.
– Det är klart att vi vill ha levande centrumhandel. Vi som kommun kan säkert göra underlättande åtgärder och ge de bästa förutsättningar för ett levande centrum. Vi vill definitivt inte ha en tom centrumkärna, säger Emma Hjelm, näringslivschef på Strängnäs kommun.
Samtidigt har e-handeln exploderat under pandemin och påverkar handeln i Strängnäs.
Emma Hjelm påpekar att hur handeln i Strängnäs kommun klarar sig i slutändan beror på var de som bor i kommunen väljer att göra sina inköp.
– När näthandeln konkurrerar med den lokala handeln måste vi själva bidra till en levande centrumhandel.
Var handlar du själv?
– Jag är ingen bra näthandlare så jag handlar lokalt. Man kan inte säga i ena stunden att man vill ha lokala butiker och sedan inte stötta dem. Vi är en bokommun. Där man bor vill man ha en bra levnadsstandard. Då handlar det om att vi bidrar till butiker och restauranger, säger Emma Hjelm.
Vad gör ni i Mitt Strängnäs, föreningen för Strängnäs köpmän och näringsidkare, för att folk ska handla lokalt?
– Vi ser till att saker sker i Strängnäs centrum hela året, inte bara på sommaren, som nostalgidagen i helgen som var och kommande tjejkvällen. Sedan är det väldigt svårt för vi kan inte påverka folks klickande på nätet eller hindra dem från att de åker iväg och handlar i Tuna Park. Ytterst handlar det om människors köpbeteende, säger Anders Frisk, ordförande.