Språktest löser inte problemen i hemtjänsten

Vi behöver desperat människor som vill jobba med att ta hand om våra äldre. Ett språktest riskerar att utesluta människor som verkligen är motiverade att jobba. 
Skriver Ann-Carina Carlsson.

Vi behöver desperat människor som vill jobba med att ta hand om våra äldre. Ett språktest riskerar att utesluta människor som verkligen är motiverade att jobba. Skriver Ann-Carina Carlsson.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Insändare2020-09-19 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverigedemokraterna kräver språktest i hemtjänsten och det kan synas som ett klokt förslag. Det är ju naturligt att de som jobbar med människor ska kunna kommunicera med dem. Tyvärr är det här bara politisk populism och inte ett förslag från någon med insyn i de problem man hanterar i hemtjänstens verklighet.

I kommunen har vi en rekryteringsenhet. I till exempel rekryteringsprocessen av vikarier inom hemtjänsten ingår skriftlig information i form av cv och personligt brev. (Detta kan man ju få hjälp med.) Men i rekryteringen ingår även en gruppintervju. En process som snabbt borde avslöja eventuella språksvårigheter så pass att man skulle kunna sålla ut de som inte håller måttet. Varför gör man inte det? Varför anställer man rubb och stubb som kommer dit oavsett om de ens har genomfört instruktionerna innan intervjun eller inte?

Svaret är ju naturligtvis uppenbart. Rekryterare och chefer tycker det är bättre med dåliga språkkunskaper eller omotiverade personer än att vara helt utan personal. Man tar emot vem som helst med utsträckta händer. För övrigt en ytterst tveksam strategi som binder ris åt egen rygg långsiktigt enligt min uppfattning.
Vi behöver desperat människor som vill jobba med att ta hand om våra äldre. Ett språktest riskerar att utesluta människor som verkligen är motiverade att jobba. Nödvändig personalförsörjning handlar om att ta vara på de som vill. Ge dem intensiv språkträning under tiden de går bredvid ordinarie personal för att lära sig vad arbete innebär. 

Hemtjänstarbetet har dessutom i dagsläget blivit alltmer avancerat i takt med att allt sjukare personer vårdas i hemmen. Detta inrymmer allt från hantering av ny teknik, hjälpmedel och tunga smärtstillare. Detta samtidigt som man ifrån alla myndigheter och ledningar underskattar den kompetens som krävs i omvårdnadsarbetet. Brister i utbildning, introduktion, språksvårigheter och dåliga rutiner hotar liv och hälsa för våra gamla. 

Det är givet att den personal som finns ska behärska språket likväl som alltmer avancerade uppgifter. Höj ribban, men inför omedelbart intensiv språkträning på plats inom vården. Ställ mycket högre krav på gymnasiernas vårdprogram vad gäller språket. Ge vikarier en genomarbetad introduktionsperiod. Genom att erkänna den kompetens som krävs höjer vi statusen på hemtjänstpersonalen. Vi behöver alla kvalificerade krafter vi kan få i omsorgen om våra älskade gamla.