Tummen ner frÄn eleverna

Industritekniska programmet? Erika Bengtsson och Karin Koinberg pĂ„ BorgmĂ€starhagsskolan skakar pĂ„ huvudet. Ingen av dem har ens tĂ€nkt tanken. – Jag visste inte ens att det fanns ett sĂ„nt program, sĂ€ger Karin.

Foto:

Nyheter2014-05-15 07:23

Tjejerna gÄr i nian och har bara nÄgra veckor kvar i den obligatoriska grundskolan. De har valt och fÄtt sina preliminÀra gymnasieplatser som ligger lÄngt frÄn industriutbildningarna.

Karin ska gÄ handelsprogrammet pÄ Tessin och Erika ska lÀsa naturvetenskapsprogrammet pÄ Nyköpings Enskilda gymnasium. Att plugga för ett jobb i industrin kÀnns frÀmmande.

– Det kĂ€nns inte sĂ€rskilt lockande, sĂ€ger Erika.

Deras bild av industrijobb Àr grÄ och trist.

– Jag tĂ€nker att man typ sitter i en maskin och gör samma saker, det hĂ€nder inte sĂ„ mycket, sĂ€ger Karin.

Hon kÀnner ingen som gÄr pÄ industriprogrammet. SjÀlv vill hon gÀrna jobba med att sÀlja klÀder i en exklusiv butik.

Erika kÀnner till Teknikcollege men Àr inte sÀrskilt intresserad av teknik. Hon ska lÀsa det studieförberedande naturvetenskapliga programmet.

– Men jag har ingen aning om vad jag ska bli. LĂ€kare eller forskare kanske, jag tycker att hjĂ€rnan och nervsystemet Ă€r intressant.

BÄda tjejerna sÀger att det Àr viktigt att man trivs med sitt jobb och att lönen Àr bra. De tror att man inte tjÀnar sÀrskilt bra i industrin.

Niorna Johan Paasikoski och Adam Bassal Àr pÄ vÀg hem frÄn Borgis. Ingen av dem har funderat över att lÀsa det industritekniska programmet.

– Jag kĂ€nner folk som gĂ„r dĂ€r men det Ă€r inte min typ av program. Jag spelar mycket och har kommit in pĂ„ spelutveckling pĂ„ Ljud och Bildskolan, sĂ€ger Johan.

Hur mÄnga har valt eller funderat pÄ att vÀlja industritekniska programmet? Ingen av eleverna i klass 9A pÄ Nicolaiskolan rÀcker upp handen. HÀr finns blivande byggelever, nÄgon samhÀllsvetare och elektriker.

– Det kanske inte Ă€r sĂ„ bra betalt i industrin. Jag vill jobba med flyg, sĂ€ger Yousef Hajjaj.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om