Könsord, svordomar, rasistiska och sexistiska pĂ„hopp Ă€r vardag i mĂ„nga onlinespel. Frustrerade, eller bara elaka, personer beter sig ofta illa mot sina med- och motspelare. PĂ„ nĂ€tforum vittnar mĂ„nga om den giftiga miljön â toxic pĂ„ engelska â som fĂ„tt en del att sluta spela pĂ„ nĂ€tet.
Nya "Valorant" Àr en förstapersonsskjutare dÀr lag i fem mot fem gör upp mot varandra. Producenten Anna Donlon vid den kaliforniska utvecklaren Riot Games beskriver otryggheten som spelets största svaghet.
ââNĂ„got som vi mĂ„ste jobba hĂ„rt med, som vi inte gör tillrĂ€ckligt bra just nu, Ă€r att ge spelare verktyg att hantera vĂ€ldigt dĂ„ligt beteende, sĂ€ger hon.
"KÀnns fruktansvÀrt"
Att motstÄndare psykar varandra verbalt eller i skrift Àr en sak, men nÀr attackerna kommer frÄn medspelarna kan det vara extra jobbigt, enligt henne. Och just tÀvlingsfokuset i "Valorant" tror hon Àr bidragande till att det pÄ sina hÄll blir smutsigt.
ââLaget Ă€r bara sĂ„ starkt som sin svagaste lĂ€nk. Om du som spelare kĂ€nner att du underpresterar sĂ„ Ă€r det illa nog, men nĂ€r dina lagkamrater dessutom hackar pĂ„ dig â för att du inte spelar som förvĂ€ntat, för att du Ă€r kvinna â och de tar ut det pĂ„ dig, gör det att upplevelsen blir dĂ„lig för alla, sĂ€ger hon.
TT: Hur kÀnner du dig nÀr du hör berÀttelser om hur folk mÄr dÄligt pÄ grund av det hÀr olÀmpliga beteendet?
ââDet kĂ€nns fruktansvĂ€rt. Jag har sjĂ€lv upplevt det, sĂ„ lĂ€nge jag har spelat. Men att dessutom vara ansvarig för att miljoner mĂ€nniskor har dĂ„liga upplevelser av nĂ„got du skapat Ă„t dem kĂ€nns förödande, sĂ€ger Donlon.
Samtidigt ser hon det som motiverande.
ââ"Valorant" kan nog inte göra vĂ€rlden bĂ€ttre, men jag tror att mĂ„let kan vara att skapa en rĂ€ttvis miljö för spelare. Om vi kan göra det skulle jag vara stoltare över spelargemenskapen och jag skulle kunna sova bĂ€ttre pĂ„ nĂ€tterna, sĂ€ger hon.
Mer automatiserat
Att skapa inkluderande gemenskaper â communities â Ă€r nĂ„got som flera spelutvecklare brottas med. "Valorants" regissör Joseph Ziegler sĂ€ger att man arbetar pĂ„ olika nivĂ„er för komma tillrĂ€tta med problematiken.
Det handlar exempelvis om att filtrera bort grova ord, nÄgot som Àr enklare i text Àn tal. Det finns ocksÄ möjligheten att "tysta" spelare sÄ man slipper se vad de skriver. Det finns ocksÄ rapporteringssystem, dÀr spelare anmÀler oönskat beteende.
ââEn del Ă€r automatiskt, och en del bygger pĂ„ rapporterande. Vi försöker att fĂ„ mer automatiserat, sĂ€ger Ziegler.
Anna Donlon sÀger att ett mÄl Àr att offren ska slippa ansvara för att göra allt jobb med att anmÀla. Hon betonar ocksÄ vikten att uppmuntra dem som sköter sig och Àr trevliga.
ââOch att fĂ„ de personer som beter sig illa att förstĂ„ att deras spelupplevelse skulle vara bĂ€ttre om de inte betedde dig sĂ„. Om du förstĂ„r att du kan spela spelet bĂ€ttre, eller fĂ„ bĂ€ttre belöningar, genom att vara en god medmĂ€nniska och lagkamrat, sĂ„ skulle det kĂ€nnas bra för oss, sĂ€ger Anna Donlon.