Vårdcentralen Årby går i försvar – skyller på regionen

Region Sörmland har efter upprepade varningar rivit kontraktet med Vårdcentralen Årby. Trots att flera brister uppdagats slår verksamhetens företrädare ifrån sig ansvaret. "Det är en infekterad historia", säger Stefan Sulin.

Under tisdagen kom beskedet att regionen nu häver avtalet med vårdcentralen, som har varit öppen i mindre än ett år.
På bilden syns läkaren Martin Pelisie, Ida Svedman, Stefan Sulin och Helena Svedman.

Under tisdagen kom beskedet att regionen nu häver avtalet med vårdcentralen, som har varit öppen i mindre än ett år. På bilden syns läkaren Martin Pelisie, Ida Svedman, Stefan Sulin och Helena Svedman.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2022-01-27 19:17

– Patienter ringer hit och gråter för att vi ska stänga. Det är ju helt sjukt att vi får några dagar på oss. Man tror ju att de driver med oss, säger Ida Svedman.

– Vi har inte fått en enda varning av regionen innan och de säger att vi har fått två – det är lögn. Det fanns inte heller en tidsram, säger Stefan Sulin, som alltså inte uppfattat de varningar vårdcentralen mottagit som just varningar.

undefined
Varningen är daterad den 2 december i fjol.

Det är dagen efter beskedet om att regionen nu häver avtalet med vårdcentralen, som har varit öppen i mindre än ett år. Beslutet föregicks av en artikelserie som ledningen delvis menar har orsakat nederlaget, men det är avsaknaden av en överläkare specialiserad i allmänmedicin som gör att avtalet med regionen nu hävts. Stefan Sulin är vårdcentralens verksamhetschef, dottern Ida Svedman har en ägarroll.

– Regionen har velat göra bort oss efter er artikel. Det är en infekterad historia och det har blivit såhär eftersom det inte varit raka puckar från början, säger Stefan Sulin.

Han menar att pandemin försvårat förutsättningarna att anställa en ny överläkare specialiserad på allmänmedicin. I ett mejl till regionen skriver han att "listan kan göras mycket lång över saker som har hanterats fel och nonchalant jämte oss".

Vad har regionen gjort för fel?

– De har inte handlett oss alls och vi har inte fått hjälp med någonting. Det var som att "Grattis, du har vunnit en upphandling, varsågod, klara dig själv!" Jag har fått lära mig hur det fungerar själv och under de första sex månaderna hade jag inte någon kontakt med någon från regionen, säger Stefan Sulin.

– Dagarna innan vi öppnade fungerade inte internet här och regionen hade inte lagt in oss i 1177. De har en skyldighet att se till att vi är klara att starta upp och se till att vi har allt vi behöver, säger Ida Svedman.

undefined
En handläggare på Patientnämnden kallar Stefan Sulin jobbig i ett mejl som Sulin har begärt ut. Han menar att han blivit motarbetad från flera håll.

Men det är ändå ert ansvar att ni saknade den personal avtalet krävde?

– Vi har försökt följa alla reglerna till bästa förmåga men det är svårt att rekrytera här, regionen har alla anställda. På måndag skulle vi få en ny allmänläkare som tyvärr fick covid, säger Stefan Sulin.

Kommer ni att överklaga?

– Går det att göra det ens? frågar Ida Svedman.

– Jag litar inte på rättsväsendet, säger Stefan Sulin avfärdande.

Avtalet med vårdcentralen upphävs från och med 1 februari. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!