Inger fick ett paket med nästan bara luft i

När Inger Boström öppnade ett paket som hon beställt på nätet fick hon en smärre chock. Kartongen var alldeles för stor för innehållet. "Otroligt att de inte tänker på klimatet", säger hon. På Clas Ohlson skyller man på automatiseringen.

Inger Boström som bor på Aspö utanför Strängnäs är kritisk till Clas Ohlsons icke klimatsmarta sätt att packa sina varor.

Inger Boström som bor på Aspö utanför Strängnäs är kritisk till Clas Ohlsons icke klimatsmarta sätt att packa sina varor.

Foto: Serafia Olausson/Privat

Aspö2022-12-12 11:50

– Hur i hela friden tänker de?

Så sa Inger Boström till sin man när de öppnade paketet där förpackningen med tandborsthuvuden skramlade på botten. I en kartong som uppskattningsvis hade rymt ett fyrtiotal.

Hon bor på Aspö och har långt till affärer, därför är näthandel smidigt.

– Det händer att paketen är för stora. Men det här från Clas Ohlson var det största vi fått!

undefined
"Näthandel sparar många bilresor för oss, men då vill man att företagen tar sitt ansvar och packar klimatsmart", säger Inger Boström, som bor på Aspö i Strängnäs kommun.

Ett paket till en dam på en halvö kan tyckas vara en liten sak för ett storföretag. Men det visar på luckor i Clas Ohlsons klimatarbete. Där är nämligen ambitionerna höga och löftena många. Företaget skriver till tidningen att: "Arbetet med att minska utsläppen från emballage och transporter är ett av våra fokusområden.(...) En del av detta handlar om att vi minskat storleken på vårt emballage och därmed får plats med fler kartonger i varje lastbil."

När Inger Boström hör det blir hon ännu argare.

– Jag tycker att det är helt otroligt att det inte finns någon tanke eller egen reflektion när man gör så här.

Clas Ohlsons presskontakt, Anders Wahl, beklagar det som hänt och förklarar det med den automatiska processen.

– Det är viktigt för oss både ur ett hållbarhetsperspektiv och ett ekonomiskt perspektiv att transportera så lite luft som möjligt. I det här fallet har något gått fel i den automatiska paketeringen och därför har produkten transporterats i en för stor kartong.

undefined
"Något har gått fel i den automatiska paketeringen och därför har produkten förpackats i en för stor kartong", säger Anders Wahl på Clas Ohlson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!