– Hur i hela friden tänker de?
Så sa Inger Boström till sin man när de öppnade paketet där förpackningen med tandborsthuvuden skramlade på botten. I en kartong som uppskattningsvis hade rymt ett fyrtiotal.
Hon bor på Aspö och har långt till affärer, därför är näthandel smidigt.
– Det händer att paketen är för stora. Men det här från Clas Ohlson var det största vi fått!
Ett paket till en dam på en halvö kan tyckas vara en liten sak för ett storföretag. Men det visar på luckor i Clas Ohlsons klimatarbete. Där är nämligen ambitionerna höga och löftena många. Företaget skriver till tidningen att: "Arbetet med att minska utsläppen från emballage och transporter är ett av våra fokusområden.(...) En del av detta handlar om att vi minskat storleken på vårt emballage och därmed får plats med fler kartonger i varje lastbil."
När Inger Boström hör det blir hon ännu argare.
– Jag tycker att det är helt otroligt att det inte finns någon tanke eller egen reflektion när man gör så här.
Clas Ohlsons presskontakt, Anders Wahl, beklagar det som hänt och förklarar det med den automatiska processen.
– Det är viktigt för oss både ur ett hållbarhetsperspektiv och ett ekonomiskt perspektiv att transportera så lite luft som möjligt. I det här fallet har något gått fel i den automatiska paketeringen och därför har produkten transporterats i en för stor kartong.