Larmet om branden kom in klockan 17.50 på måndagen till SOS Alarm. Vid 18.20-tiden uppgav räddningstjänsten att det brann med öppna lågor i elstolpen.
– Vi behöver få elen avstängd för att kunna släcka, sa Johan Gagnert, vakthavande befäl vid räddningstjänsten.
Han uppgav vidare att det fanns en stor risk för att stolpen skulle haverera och att elledningar då kunde rasa ner över gamla E20.
Kring klockan 20.30 på måndagskvällen hade stolpen helt brunnit av.
– Elledningen hänger nu över vägen, sa Johan Gagnert till tidningen då.
Trafiken stoppades i båda färdriktningarna i ett tidigt skede för att förhindra olyckor. Det ansvariga elbolaget kallades ut för att säkra platsen så att trafiken kunde släppas på igen.
– Vi inväntar nu Trafikverkets entreprenörer så vi i räddningstjänsten och polisen kan lämna platsen, sa Johan Gagnert.
Sent på måndagskvällen stod det klart att vägen måste hållas avstängd natten till tisdag. Det var då oklart om den hängande elkabeln ännu hade säkrats. Trafikverket uppgav att det måste göras reparationer.
Prognosen var att vägen skulle kunna öppnas för trafik igen klockan 08.00 på tisdagsmorgonen, men den tidsplanen sprack. Därefter sköt Trafikverket upp prognosen flera gånger. Vid 21.30-tiden öppnade till sist vägen för trafik.
Från Eskilstunahållet, i höjd med avfarten till Bränne, möttes trafikanter av en orange skylt som talade om att vägen var avstängd. När tidningen kom till platsen strax efter 09.00 på tisdagsmorgonen fick åtskilliga bilister, i båda färdriktningarna, tänka om och göra nya resplaner.
Några enstaka chaufförer trotsade blockeringen och slank förbi ändå. För lastbilar med högre skåp var det inte ett alternativ – elledningen hängde tungt över vägen. Somliga blev märkbart irriterade på vad de uppfattade som undermålig trafikinformation.
– Det är förbannat dåligt skyltat och alldeles för sent. Nu sitter många som jag och kör många kilometer i onödan, säger en Kjulabo som valt gamla E20 mot Strängnäs.