Upprört i Barva över trafikfarlig korsning: "Det är livsfarligt"

Träd och buskar längs länsväg 900 mellan Eskilstuna och Strängnäs har vuxit till en skog och utgör en trafikfara, menar boende i området. Krav på planteringsytor hindrar markägare och berörda från att ta ner träden, medan Trafikverket inte har klargjort sitt ansvar.

Flera berörda säger att utfarten i Barva är en trafikfara och kräver nu att någon tar på sig ansvaret. Janne Ekström har sitt företag vid korsningen, Göran Spång är förrådsarbetare och kör hjullastare i området och Barvabon Lena Davidsson, som ofta kör transporter till Björsund, anser alla att sikten är under all kritik.

Flera berörda säger att utfarten i Barva är en trafikfara och kräver nu att någon tar på sig ansvaret. Janne Ekström har sitt företag vid korsningen, Göran Spång är förrådsarbetare och kör hjullastare i området och Barvabon Lena Davidsson, som ofta kör transporter till Björsund, anser alla att sikten är under all kritik.

Foto: Blanka Karlsson

Barva2024-06-29 14:14

Nyheten i korthet

  • Tät växtlighet längs länsväg 900 mellan Strängnäs och Eskilstuna utgör en trafikfara.
  • Berörda har upprepade gånger kontaktat kommunen om problemet, men ingen åtgärd har vidtagits.
  • Trafikverket ska nu granska situationen och se över vilka åtgärder som kan göras utifrån siktkraven. Men det råder fortfarande osäkerhet om vem som bär ansvaret för underhåll av området.

Växtligheten hindrar sikten och gör det svårt för fordon att säkert köra ut från Brännevägen till länsväg 900.

Lena Davidsson, som bor i Barva och har sin verksamhet i Björsund, är en av dem som drabbas. Hon beskriver svårigheterna med att ta sig ut från utfarten vid korsningen.

– Det värsta är när jag ska svänga mot Barva. Jag transporterar mycket djur och foder, och jag måste köra ut halvvägs i vägen med traktorn för att se om det kommer någon bil från Strängnäs, säger Lena Davidsson.

Hon påpekar att träden har växt sig så täta att de utgör en direkt trafikfara.

– Inne i stan gnäller man när en liten syrenkvist hänger ut, men här far lastbilar förbi i hög hastighet. Det är livsfarligt.

undefined
Det finns även flera aspekter att ta hänsyn till. Bilden visar den vägskylt som visar när man ska svänga in till Bränne men den skylten är också täckt av växtlighet.

Berörda i området har vid upprepade tillfällen kontaktat kommunen utan att få gehör. Förra året ringde Lena Davidsson två gånger och vid ena tillfället var hon bara glad att lastaren satt kvar på traktorn.

– Det enda svar vi får är att ärendet ska skickas vidare, men vart det hamnar vet ingen, antagligen i papperskorgen, säger hon.

På sträckan är hastighetsbegränsningen 80 kilometer i timmen, men många fordon överskrider ofta den tillåtna hastigheten.

Janne Ekström som har sitt företag i korsningen säger att Trafikverket inte har gett några tydliga svar eller vidtagit några åtgärder. Han har hört att enligt bygglovshandlingarna ska det vara växtlighet längs vägen, vilket gör att markägaren inte vågar ta ner träden. Han säger också att sikten är under all kritik och att ansvaret borde ligga på Trafikverket.

undefined
"Från det man börjar se till det man inte ser – den sträckan motsvarar ungefär bromssträckan. Så fordon hinner inte stanna när de väl börjat köra ut. För dem som kommer ut med bil och släp, traktor och kärra eller lastbil är det hopplöst", säger Janne Ekström.
undefined
Göran Spång som är förrådsarbetare och kör hjullastare i området, bekräftar problemen. "På sommaren är det ett rent helvete när motorcyklarna kör på vägen. Man måste verkligen se sig för innan man kör ut", säger han.

Peter Miinalainen, projektledare på Trafikverket i Eskilstuna, känner inte till något krav på att det måste finnas växtlighet intill vägen.

– Som det ser ut nu har häcken växt upp till träd, vilket eventuellt kan påverka sikten i kurvan, säger han.

Stående vid korsningen är även långtradare och lastbilar, som inte når upp i samma hastighet som personbilar. Enligt Peter Miinalainen bör det finnas en siktsträcka på 115 meter vid en hastighet på 80 kilometer i timmen, där både reaktionssträckan och stoppsträckan måste tas i beaktande.

Trafikverket har ansvar för växtligheten inom vägområdet medan fastighetsägare och markägare har ansvar för växtligheten på sin egen mark. Peter Miinalainen påpekar att det längsgående diket är Trafikverkets ansvar och att det måste skötas av dem.

Ett problem som uppkommit är att varken markägare eller boende vågar ta ner träden då planritningen kräver att det ska vara en planteringsyta för häck och träd. Trafikverket har också avstått från att ta bort den växtlighet som utvecklats till en skog intill vägen, eftersom de är osäkra på om det är deras ansvar.

I regel vill Trafikverket inte ha växtlighet nära bilvägen eftersom det bland annat kan utgöra en fara om djur springer rakt ut. Trafikverket ska nu se över vad som gått snett. De ska bland annat se över vilka åtgärder som kan göras utifrån siktkraven. Peter Miinalainen har också vidarebefordrat detta till deras entreprenör, som planerar att åka ut nästa vecka och i första hand ta ner den grönska i diket närmast vägen.

– I första hand kan jag bara säga att vi har ansvar för diket, men vi kanske har ansvar även för de meter ända fram till stängslet. Det är något jag tar med mig och ska undersöka, säger Peter Miinalainen.

undefined
Tidigare var väg 900 en Europaväg, och det kan ha varit så att Vägverket, tidigare namnet på Trafikverket, hade ansvar för det grönområde som nu har vuxit och skymmer sikten. Peter Miinalainen kan dock inte bekräfta detta för närvarande.
Vem bär ansvaret?

Bara för att det finns en fastighetskarta med en gräns innebär det inte alltid att den är gällande över vägen. Kort sagt innebär det att väghållaren har rätt att ta ner träd som kan utgöra en fara för trafiksäkerheten eller vägens funktion, även om träden står på privat mark. Vägrätten står alltså över fastighetsrätten.

Karta: BARVA
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!