Bettna skola – en liten skola med en stor gemenskap

Flera smĂ„ skolor stĂ€ngs ner de kommande Ă„ren. Men Bettna skola, med sina 61 elever, ser ut att bli kvar. – Det bĂ€sta med skolan Ă€r ju att den Ă€r sĂ„ liten, sĂ€ger Mathilda Malmström, 11 Ă„r.

Bettna2017-01-21 06:23

Vintersolen strĂ„lar in i klassrummet. Utanför ser man bara silhuetter av trĂ€den och kyrka i det starka motljuset. Åkrarna Ă€r snötĂ€ckta och solstrĂ„larna gnistrar nĂ€r de trĂ€ffar marken. Ingen av eleverna inne i klassrummet tittar ut, de tittar ner, i sina böcker. De Ă€r vana med den vackra utsikten.

– Jag har gĂ„tt hĂ€r sen förskolan, berĂ€ttar Mathilda Malmström som nu gĂ„r i 5:e klass.

Klassen Àr blandad av de som gÄr i 5:e och 6:e Ärskurs. De andra grupperna pÄ skolan gör likadant, 3:orna gÄr tillsammans med 4:orna och de i förskolan gÄr tillsammans med 1:orna och 2:orna.

– Jag tycker att det Ă€r bra. De som jag gĂ„r ihop nu gick jag med förut ocksĂ„ och de hjĂ€lper oss yngre pĂ„ lektionerna dĂ„ de redan har gjort uppgifterna som vi gör, sĂ€ger Mathilda Malmström.

PÄ förmiddagen har hon mattelektion. De hÄller pÄ att lÀra sig om olika enheter för lÀngt och vikt.

I klassrummet bredvid, i 3-4:an, har de precis bakat. Klasserna hÄller pÄ att lÀra sig om att följa instruktioner. Sen ska de ocksÄ bjuda sina skolkamrater pÄ resultat under morgondagen.

Mentorn i den klassen heter Johanna Johansson, hon började arbeta pÄ skolan i augusti 2014, dÄ hon slutade pÄ Ekbacken.

– Det bĂ€sta med skolan Ă€r vĂ„r tighta gemenskap. Även fast jag Ă€r mentor för en grupp kĂ€nner jag alla elever pĂ„ skolan och ser alla som mina barn, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– Eleverna kĂ€nner ocksĂ„ varandra bra. En gĂ„ng i veckan lĂ„ter vi alla elever pĂ„ skolan blandas upp i grupper med nĂ„gra ifrĂ„n varje Ă„rskurs. DĂ„ sitter de tillsammans och utför olika aktiviteter som de ska diskutera i efterhand. SĂ„dana saker gör att hela skolan blir ett "vi".

Johanna Johansson Ă€r en av tre lĂ€rare pĂ„ skolan, de andra tvĂ„ Ă€r Caroline Einfeldt och Nathalie Öberg. Att de har en tight gemenskap Ă€r ingen slump. Trion studerade faktiskt ihop nĂ€r de utbildade sig till lĂ€rare.

– VĂ„r tidigare vĂ€nskap har verkligen gjort att vi jobbar bra ihop, sĂ€ger Caroline Einfeldt.

Det Àr inte bara lÀrarna som kÀnner en god gemenskap. PÄ skolgÄrden springer förskoleklassen och 3-4:orna runt. NÄgra tÀvlar vem som orkar lÀngst pÄ hoppstylta, nÄgra Äker madrass ner för en liten backe. De leker ihop, det spelar ingen roll vilken klass de gÄr i.

– PĂ„ skolan kĂ€nner vi alla och nĂ€r vi bor sĂ„ nĂ€ra varandra blir vi kompisar, sĂ€ger Mathilda Malmström.

NÀr hon börjar i 7:an kommer hon att flytta till Stenhammarskolan. Det Àr nÄgot hon har blandade kÀnslor inför.

– Det som Ă€r bra Ă€r vĂ€ll att det blir mer klasskamrater pĂ„ en större skola. Men det Ă€r bra hĂ€r, jag skulle vilja gĂ„ kvar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om