9-åringen rasar efter strypt surf

Chefredaktörens krönika2017-01-21 05:00

Du kan inte kolla på det där Youtube-klippet! Surfen tar slut!

Uppmaningen riktar sig till 9-åringen som omgående uttrycker att han ju måste ha hamnat i världens sämsta hem. Alla andra får ju kolla på Youtube-klipp hur mycket som helst. Varför inte han?

Ja, hur förklarar du surfpott, skillnaden mellan mobilt bredband och stadsnät och dess konsekvenser för sjuttioelfte gången för ett barn som bara vill göra som alla andra?

Medierelaterade konflikter i familjelivet kan det kallas och det är också namnet på en ny rapport från Statens Medieråd, myndigheten som har i uppgift att följa ungas medieanvändning, sprida information om den och skydda unga från skadlig medieanvändning.

Den nya rapporten berättar att väldigt, väldigt många 9-åringar har konflikter med sina föräldrar om hur mycket tid de lägger på nätet – de spelar, kollar på film och tv, surfar på internet och använder mobilen. Och att det blir konflikter kring till exempel hur mycket film barnet kollar på via nätet är inte konstigt, för enligt den internationella studien från Childwise, så ägnar unga mer tid åt nätet än att titta på vanlig tv. Givetvis så tycker då barnet som saknar konstant uppkoppling, och förmanas att strypa surfandet, att det är pest och mest liknar ett stenåldersliv.

Konflikter är förstås en självklar del av vardagen i de flesta familjer, och något som måste lösas. I Medierådets rapport får vi veta att upp emot 45 konflikter i timmen inte är någon ovanlig situation i relationen föräldrar–barn. Att många av dessa handlar om medieanvändning blir självklart i en tid då till och med tre av fyra tvååringar använder internet.

Och just Youtube är platsen dit de allra flesta unga surfar (kanske inte tvååringar, men i alla fall 9-åringar). Ingen nyhet för den som pratar med unga och då säkert hört det självklara snacket om olika Youtubers och vad de har för sig, som om det var deras bästa vänner. Och att missa ett nytt avsnitt är ren katastrof. Rapporten Svenskarna och internet berättar att 100 procent av alla 11-19-åringar kollar Youtubefilm.

Medierådet berättar att 78 procent av 9-åringarna ofta pratar med föräldrar om film- och tv-tittande – och sannolikt har konflikter och hur mycket tittande som är okej. Att knappt få titta alls - ja, det innebär verkligen konflikt.

Youtube och nätet är alltså en oerhört viktig källa för barn i deras bygge av bilden av verkligheten. Sedan början av veckan har Medierådet också dragit igång en kampanj där de vill få surfande barn att bli mer medvetna om bilderna de tittar på. Är de sanna? Är det en slump vad den populära Youtubern har på sig och pratar om? Hur funkar budskapet i bilderna egentligen? Viktiga frågor att diskutera, och faktiskt också ha konflikter kring.

2025 ska hela Sverige ha utbyggt bredband, enligt den bredbandsstrategi som släpptes kring jul. Försök trösta en 9-åring med det om du kan!

För honom kan nog en flytt till innanför Katrineholms kommuns gränser kännas lockande efter kommunens löfte om att 95 procent av landsbygden ska ha fiber till början av 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!