Här är trångt för trafikanter: "Nära svischa av vägen"

Målet är att Strängnäs kommun ska få nya cykelvägar för 250 miljoner kronor till år 2040. Men än finns ingen plan. Nu vill två medborgare att politikerna sätter hjulen i rullning.

Lastbilen tutar högt och länge när den är på väg att passera Susanna Wilén som cyklar nära vägrenen på länsväg 977 mellan Stallarholmen och Malmby.

Lastbilen tutar högt och länge när den är på väg att passera Susanna Wilén som cyklar nära vägrenen på länsväg 977 mellan Stallarholmen och Malmby.

Foto: Åsa Wallin

Cykelvägar2021-09-23 04:45

– Första gången jag skulle cykla 55:an in mot stan var det en bil som satte tutan i röven på mig efter fem minuter – och då hade jag bara en decimeters marginal till kanten. Efter det har jag inte velat cykla där mer. 

Det säger Lännabon Stefan Engström som skrivit ett av två nya medborgarförslag om cykelvägar i Strängnäs kommun. Målet: Att riksväg 55 ska få en cykelväg utmed den hårt trafikerade 80-vägen mellan Länna och Biskopskvarn.

Vi möts vid korsningen mot Merlänna och står på den smala vägrenen, när vindfånget från en långtradare som mullrar förbi får oss att svaja till.

Här har bilförare som vill hålla gott avstånd bara en möjlighet – att köra över mittlinjen med ena hjulparet, mot mötande trafik. 

– Strängnäs säger att det ska vara en cykelkommun, men det är det ju inte. Och så satsar man på folkhälsan med Larslunda. Tänk då om man kunde cykla in dit, ta några varv i bassängen och sedan cykla hem igen. Det går ju inte nu, säger Stefan Engström. 

undefined
Stefan Engström cyklar gärna – men inte utmed 55:an. Nu har han skrivit ett medborgarförslag till Strängnäs kommun.

Ute i Löt känner Susanna Wilén likadant, fast hennes fokus ligger på länsväg 977 mellan Stallarholmen och Malmby.

– Jag har hästen i Gesta och brukar cykla, men i somras var jag med om några incidenter som gör att jag inte vågar fortsätta. Det läskigaste var när en långtradare med släp körde om mig bakifrån samtidigt som den fick möte. Då var jag nära att svischa av vägen.

Det var efter det Susanna Wilén bestämde sig för att skriva ett medborgarförslag om en cykelväg. 

– Jag insåg att det inte händer något om jag inte gör något själv. Jag har också pratat med många härikring som känner likadant – det är absurt att vi inte har cykelväg. Kommunen antog en cykelplan 2017 och än har ingenting hänt.

undefined
Lastbilen tutar högt och länge när den är på väg att passera Susanna Wilén som cyklar nära vägrenen på länsväg 977 mellan Stallarholmen och Malmby.

Det stämmer. 

År 2017 antog Strängnäs kommun en cykelplan, där en målbild är att det till år 2040 ska ha anlagts över sju mil ny cykelväg utmed de regionala vägarna. Beräknad kostnad: Drygt 250 miljoner kronor. 

Till dags dato har dock noll mil anlagts i kommunen sedan 2017.

Susanna Wilén säger att hon förstår att det kan falla på finansieringen, men tipsar om ett billigare alternativ:

– Trafikverket har utrett något som heter sommarcykelväg, en enklare lösning som kostar väldigt mycket mindre. Det är ju världens möjlighet, om man nu tycker det blir för dyrt med en vanlig cykelväg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!