– Ska man vara lite ärlig så innebär mässan stora kostnader och mycket jobb. Vi är ganska många som står och trängs i B-hallen och jag måste vara där. Syns man inte så finns man inte, säger nyköpingsdesignern Ann Cavrell Nyström, som trots allt kan räkna in några nya kunder efter varje mässa.
Hon har återförsäljare över hela landet, men ännu ingen i den relativt färska hemstaden. Före jul delade hon lokal i gallerian Nyckeln med andra medlemmar i företagarföreningen Nora och flera kunder undrade var hennes produkter kunde hittas lokalt.
Sedan flera år säljer hon bland annat i Stockholm via Sven-Harrys konstmuseum vid Vasaparken i Stockholm och två butiker i Gamla stan, där många utländska kunder hittar henne.
– Motivet med lussebarnen går bra i USA, men annars är det den svarta katten som är min storsäljare.
För ett år sedan flyttade hon till Nyköping från Solna. Efter att ha tröttnat på storstadslivet med ett överflöd av människor och en vardagsrytm som bara gick fortare stod valet mellan Norrtälje och Nyköping.
– Men även Norrtälje är så Stockholmsberoende. När vi var och tittade på lägenheter i Nyköping råkade vi se en i silon. "Här ska vi bo", sa vi direkt. Vi passade också på att gifta oss när vi flyttat till Nyköping, efter 34 års betänketid, säger Ann Nyström och skrattar.
Hon tycker att hon kommit in bra både privat och i företagslivet på kort tid. Hennes företagslager ligger centralt i Nyköping, där hon står och packar ordrar och skeppar iväg ibland så långt som till Korea.
– Då gäller förskottsbetalning, säger hon och ler.
Viktigt är att sätta ut företagsloggan och webbadress på varje produkt. När hon startade eget för snart 20 år sedan började hon som producent av andras informationsmaterial. Bra att ha i ryggsäcken när hon nu sedan fem år satsar enbart på egen design.
– Jag blir inte rik, men det går runt. Man får inte ha för stora lager och dra på sig för mycket kostnader, säger hon strax innan mässans anstormning drar i gång.