Simon Stålspets är ordförande i Dunkers Hornblåsare och den drivande kraften bakom Hornstämman.
– Det är en spänd förväntan och jag hoppas på bra väder och mycket folk. Vi har haft ett bra gensvar på sociala medier, säger han.
Hornstämman är en spelmansstämma med inriktning på djurhorn men alla instrument välkomnas. Stämman pågår hela lördagen och som traditionen bjuder på spelmansstämmor kommer det att framföras buskspel på eftermiddagen.
– Vi börjar dagen klockan ett med en kurs där alla kan lära sig att tälja sitt eget horn. Jag kommer att vara kursledare och vi visar allt från sågning till borrning av hornen och man behöver inte ha något eget material med sig men väl 100 kronor i kontanter om man vill gå kursen, säger Simon Stålspets.
Dagen fortsätter sedan med invigning med alla artister som också framför ett musikstycke.
Efter att flera nya bidragsgivare, däribland Statens kulturråd, Landstinget Sörmland och Flens kommun, har trätt in i bilden kan arrangörsföreningen i år inkludera en stor horn- och kulningskonsert i Dunker kyrka.
– Då kommer det vara fem hornblåsare och en sångerska som framför kulning. Det är en ropteknik eller sång som man använde på fäboden och som sträcker sig långt över vidderna. Man sätter rösten i falsett och det blir en väldigt speciell klang, säger Simon Stålspets.
Likt hornblåsarna som förr i tiden använde musiken för vallningen vid fäbodarna kommer artisterna under konserten att sprida ut sig i kyrkan för att ge en helhetsupplevelse.
– Publiken kommer att utgöra skogen, varje människa blir som ett träd, säger Simon Stålspets.
De nya sponsorerna har också bidragit till att föreningen nu haft mer resurser att lägga på marknadsföring.
– Jag tror att det gör att det kommer mer folk, det brukar vara 100 till 150, säger Simon Stålspets.
För den som vill testa på kulning hålls det även en kurs i det samt nybörjarkurs i dans. De nyinlärda dansstegen kan sedan sjösättas under dansen på församlingshemmet som följer efter konserten i kyrkan.
Fäbodarna har funnits över hela landet men i dag är det få som används. I Dalarna ligger de bäst bevarade.
– Jag har själv arbetat som dräng på en fäbod där och det var så jag lärde mig spela. Det är ganska svårt och tar lång tid att lära sig, man kan likna det vid att spela trumpet men trögare, säger Simon Stålspets.
Eftersom horn av naturen ser olika ut lämpar de sig inte som ensembleinstrument. De har olika tonhöjd och grundtonen varierar. Men de senaste åren har det kommit en ny variant som kan blir framtidens hornmusikinstrument.
– Den senaste trenden är det vegetariska alternativet granhorn som går att stämma. Det är Janne Nordqvist som ligger bakom och vi gjorde hans första beställnig, nu har han sålt 100 stycken till kulturskolan i Jämtland, säger Simon Stålspets.