För stålverket i Torshälla har godståg varit en naturlig del av verksamhetens logistik sen slutet av 1800-talet. Outokumpus fabriksområde är i dag slutstation på Nybyspåret, sträckan mellan Svealandsbanan, vid kombiterminalen, och industriområdet vid Nybybruk. På stålföretagets ägor löper cirka 2,5 kilometer räls som förgrenar sig till olika ankomstationer såväl inom- som utomhus. Det är främst syra och gasol som fraktas med tåg i dag men det kommer även en del stålmaterial från bolagets andra fabriker.
– För många år sen levererades nästan allt material med tåg, tills man räknade ut att det var billigare med lastbil. I dag får vi leveranser av syra och gasol i genomsnitt en gång i veckan, och troligtvis kommer tågtransporterna att öka. Det är i alla fall min förhoppning för det är både enklare och säkrare med tåg, säger Petri Kuusinen, säkerhetschef på Outokumpu.
Ägande och driftsansvar av Nybyspåret kommer efter årsskiftet att gå från Trafikverket till Eskilstuna kommun. Kommunen och den statliga myndigheten träffade redan 2016 en avsiktsförklaring kring diverse järnvägssatsningar i Eskilstuna. Det handlade bland annat om åtgärder vid den numera utbyggda tågdepån i Gredby, och nya växelanslutningar.
Trafikverket har satsat totalt cirka 30 miljoner kronor och Eskilstuna kommun för drygt 20 miljoner.
Nybyspåret klassas i dag som ett sidospår men efter regleringen blir det ett industrispår. Det möjliggör att järnvägstransporter mellan Eskilstuna kombiterminal och industrierna i Folkesta, Brunnsta och Torshälla kan fortsätta. Och eventuellt utvecklas, även om Volvo CE väljer att stå utanför.
Anne Bast, pressansvarig på Volvo CE, säger att stickspåret till Volvos anläggning är bortkopplat från det passerande Nybyspåret.
– Så vitt jag vet finns det inga planer på att återuppta tågtransporterna, säger hon.
Av finansieringsavtalet framgår att kommunen blir ansvarig för drift, underhåll, investeringar och reinvesteringar medan Trafikverket ansvarar för att spåret överlämnas "med förutsättningar för att en säker trafikering i förhållande till Svealandsbanan".
Att underhållet av spåret kan bli bättre i kommunal regi är något som Outokumpu hoppas på.
– Kommunen borde vara intresserad av att hålla spåret fräscht. På flera håll längs spåret har det växt upp rätt mycket sly, säger Petri Kuusinen.
Kommunens kostnader för drift och underhåll av spåret beräknas uppgå till cirka en halv miljon kronor år.