En vanlig vardag besöker omkring 800 personer Retuna återbruksgalleria. I coronavirusets spår har antalet halverats. Systrarna Karin och Maria Larsson, ägare till blomsterbutiken Ecoflor, övervägde stängning. Till saken hör att Karin Larssons man tillhör en riskgrupp. Via sociala medier vädjade hon därför till kunder med symptom att hålla sig från butiken. Det hörsammades.
– Folk förstår allvaret, de kommer inte hit sjuka.
I stället för att bomma igen tänker duon i nya banor.
– Vi kavlar upp ärmarna och ser lösningar, säger Maria Larsson och berättar att de som inte vill gå in i butiken kan betala med swish, stanna på parkeringen och invänta att någon kommer ut med blomman.
Tidigare levererades det till dörren inom centrala Eskilstuna. Nu utvidgas området.
– Vi plingar på, lämnar varan och drar. Det känns lite otrevligt men alla är förstående.
De menar att hemkörning borde kunna tillämpas av flera.
– I det här läget tror jag inte att företag säger nej till "jag har sett en grej hos er, jag vill ha det hemkört". Alla är inställda på överlevnad, säger Karin Larsson.
– Det har pratats om centrumhandelns död hur mycket som helst, men nu har det gått upp ett ljus hos folk – det är på riktigt. Det är viktigare än någonsin att sponsra småföretagen.
Systrarna är i färd med att föreslå samarbeten med företag inom andra branscher. Exempelvis skulle en bukettlåda kunna stå vid en restaurangentré.
– Vi kan marknadsföra varandra. Folk vill ha allt på ett ställe, man vill inte vara ute så länge.
De upplever solidaritet från de kunder som ändå väljer att besöka butiken.
– I vanliga fall köper man en bukett som ska ges bort hos oss och en till sig själv i matbutiken. I lördags köptes båda hos oss.
Digital närvaro blir viktigare och duon drar nu nytta av sina kundrelationer på Instagram. Maja Hamelius, på "Axelinas manufaktur och diverse", tänker likadant.
– Jag hade två kunder igår, då börjar man fundera på vad man kan göra för att få ihop till hyran. Jag föreslog en gemensam fotostudio för att ta bilder till marknadsföring. I går bestämdes att vi ska bygga en.
Initiativet välkomnas av nytillträdda centrumledaren, Sofia Bystedt.
– Vi stöttar butikerna i att stärka varumärket på sociala medier och arbetar med att skapa en gemensam webbshop. Utmaningen är att få till logistik och en bra ram för detta. Vi måste försöka fixa det så snabbt som möjligt.