I dag finns 12 000 mopedbilar registrerade i landet. Alice Hellström i Eskilstuna äger en av dem. 16-åringen möter upp på Rekarnegymnasiets parkeringsplats där fordon med den karakteristiska röda triangeln dominerar.
– Om man kommer sent på morgonen finns ingen plats, moppebilar och EPA-traktorer är populära.
Själv har förstaårseleven på fordons- och transportprogrammet sin mopedbil ståendes inomhus just i dag.
– Tutan behövde fixas. Jag har bytt bromsklossar en gång också, det är allt. Hon sviker aldrig och går inte sönder mekaniskt.
Mopedbilen, som går under benämningen "hon" tas väl omhand. Alice Hellström har installerat ledlister, tonat rutorna och satt på dekaler.
– Jag kommer från en rallyfamilj och var hellre med pappa i garaget än lekte med dockor som liten, säger hon och betraktar framrutorna som pryds av efternamnet.
Fordonet införskaffades för drygt två år sedan när familjen bodde utanför Ärla.
– Det gick en buss om dagen, föräldrarna hade inte alltid tid att skjutsa. Moppebilen kan användas oavsett årstid och känns modernare än en EPA. När vi flyttade till stan behöll jag den, vi hör ihop.
Hyllningarna till trots, Alice Hellström har inga problem att lista nackdelar. Priset är en.
– För att ha plastkaross är de inte värda över 100 000. Jag ville inte ha en äldre, de är lite försökskaniner. Frontar du med en moppebil får du motorn i knät. Det är inget jag åker runt och tänker på, jag gillar min plastraket. Men jag är försiktig.
Att använda bälte är självklart.
– Det borde vara lag på det.
Tillsammans med förbättrad fordonssäkerhet och möjlighet att införa kontrollbesiktning är just ökad bilbältesanvändning insatsområden som Trafikverket nyligen pekat ut i syfte att främja säkrare användning.
– 60 personer skadas i olyckor varje år. Man ska vara medveten om att mopedbilen i sig har betydligt sämre säkerhet än en personbil, säger utredningsledare Jörgen Persson.
Kortsiktigt råder han till att använda bälte och inte slarva med vinterdäcken.
– I ett längre perspektiv handlar det om att utveckla krockegenskaperna och se över möjligheterna med antisladdsystem.
Alice Hellström har inga planer på att överge mopedbilen före 18-årsdagen då en BMW hägrar. Som blivande lastbil- och maskinmekaniker är införskaffandet av körkort nästintill en formalitet.
– Uppkörningen blir lätt i alla fall.