– Vi har i snitt tappat 50 procent i omsättning, tappet i Tuna park är ännu mer än så, säger Hans Styrlander och fortsätter:
– Corona var droppen, vi orkar inte med mer nu helt enkelt. När vi på det skulle omförhandla hyran i Tuna park var det höjningar som vi helt enkelt inte skulle klara av. Det blev 12 år och inte mer.
Han förklarar att Tuna parks förvaltare erbjudit att skjuta upp hyror.
– Vi har tappat så mycket och kommer inte att kunna komma ikapp och betala igen. Det är enorma hyror i ett köpcenter, menar Hans Styrlander och avslutar:
– Vi har de tre andra butikerna kvar i stan att tänka på. Vi är tvungna att stänga där det blöder som mest.
Tuna park förklarar hur situationen ser ut.
– Jag kan inte kommentera det enskilda fallet men Tuna Park har haft en mycket positiv utveckling av antalet besökare och omsättning. Eftersom uppsägningstiderna i de flesta fall är nio månader eller mer är några avtal uppsagda för villkorsändring sen tidigare, vissa avtal så långt tillbaka som 2018-03-31, men givetvis försöker vi inte driva igenom några kostnadsökningar under rådande omständigheter, säger Eric Lind, uthyrningsansvarig på Tuna park, och fortsätter:
– Vi har istället erbjudit flera olika typer av lättnader samt även varit ytterst tillmötesgående med att flytta avtalet framåt i tiden då hyresgästen velat så på grund av sina egna omständigheter och även erbjudit oss att ta avsevärda investeringar i hyresgästernas lokaler, avslutar Eric Lind.