– Det finns givetvis ett antal åtgärder som på frivillig basis kan genomföras från fastighetsbolagen, säger Andreas Sjöberg, vd på branschorganisationenFastighetsägarna mittnord, och tillägger:
– Vilka dessa är och hur dessa bäst hanteras bedöms av fastighetsbolagen baserat på omständigheterna i det enskilda fallet och kopplat till hyresgästens förutsättningar.
Exempel på sådana åtgärder kan vara att förskottsbetalning för hyra kan ändras från kvartal till månad, även efterskottshyra kan vara aktuella efter bedömning från fall till fall.
– Även öppettider i butiker, köpcentra och gallerior kan anpassas efter de behov som ger kunder och hyresgäster möjlighet att minska sina direkta kostnader. Exempelvis kan minimitider sänkas eller öppettider begränsas, förklarar Andreas Sjöberg och fortsätter:
– Man kan överväga andra, flexibla åtgärder i dialog med hyresgäster som har en ansträngd likviditet till följd av det aktuella läget. En del hyresvärdar, kanske främst större, har redan startat processer för att underlätta och förkorta handläggningen av sådana åtgärder.
Även vitesklausulen avseende öppettider kan sättas på paus, det vill säga att butiker får stänga tidigare eller hålla stängt utan att drabbas av böter för att de bryter mot fastighetsbolagens öppettiderregler.
– Det är förstås upp till varje fastighetsbolag att själv bedöma vilka kortsiktiga uppoffringar man är beredd att ta och kan klara av, avslutar Andreas Sjöberg.