Charterresor från Kjula kan bli verklighet

Före årsskiftet kan det finnas en undertecknad avsiktsförklaring kring försäljningen av flygplatsen i Kjula.

Inom några år kan det gå att flyga charter från Kjula utanför Eskilstuna.

Inom några år kan det gå att flyga charter från Kjula utanför Eskilstuna.

Foto: Mikael Andersson/TT

Eskilstuna kommun2019-11-26 21:44

Kommunföretag AB:s styrelse har informerats om flygplatsprojektets status. En del frågetecken har också rätats ut sedan Eskilstuna-Kuriren senast skrev om planerna.

Det globala konsultföretaget Blend Financial Services Ltd, med huvudkontor i Mumbai, Indien uppges vara en av de tre aktörer som ingår i det omtalade konsortium som visat intresse för att köpa och utveckla Eskilstuna flygplats till "en internationell flygplats".

Blend pekas ut som huvudrådgivare och finansiell koordinator. Via Blend ska det även finnas andra potentiella intressenter, såväl europeiska som nordiska. Några uppgifter kring den "Dubaibaserade industrigruppen" har ännu inte offentliggjorts.

Enligt David Hofmann, vd för det kommunägda logistikbolaget, vill konsortiets representanter inte nämna det bolagsnamnet innan affären är klar.

Enligt konsortiets önskemål ska ett LOI (letter of intent) eller avsiktsförklaring vara påskrivet redan före årsskiftet. Där ska det framgå att konsortiet ges exklusiv rätt att förvärva den befintliga flygplatsen, och att förvärvet ska kunna genomföras runt halvårsskiftet eller slutet av 2020. Enligt uppgift väntas priset uppgå till 200-250 miljoner kronor.

I projektets andra fas tillkommer förvärv av "tillkommande utvecklings- och expansionsyta". Kring fas två ska det finnas ett avtal under sensommaren nästa år och det ska innefatta bland annat ny flygterminal, perrong, parkering samt cirka sju kilometer dubbelspår på järnvägen. Det ska bekostas  av konsortiet. Byggtiden för att få till ett tågstopp vid flygplatsen i Kjula uppskattas till cirka fem år.

Så länge behöver det dock inte dröja innan de första förändringarna börjar synas.

–Det stora paketet, med terminal och allt, tar runt fem år att få på plats. Konsortiet vill dock kunna locka internationell trafik så fort som möjligt efter ett förvärv. Det kan vara chartertrafik. 

Enligt David Hofmann har Blend, som även har verksamheter i Dubai, Singapore, Kenya och England, köpt flygplatser tidigare.

– De har varit med och finansierat ett antal flygplatser, säger David Hofmann utan att kunna precisera vilka.

– Vi kommer förstås att granska Blend när vi går vidare med detaljerna som syftar till att få ett avtal.

Är Blend spindeln i nätet?

– Ja, åtminstone när det gäller den finansiella delen. Blend är finansiell koordinator och plockar in intressenter som är med och finansierar olika delar av projektet.  

Blend Financial Services Ltd, med huvudkontor i Indien, uppges vara flygplatsprojektets finansiella koordinator.
Blend Financial Services Ltd, med huvudkontor i Indien, uppges vara flygplatsprojektets finansiella koordinator.
Karta: Eskilstuna flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!