Snart kan det vara krav på att det ska finns en möjlighet att ta med cykeln på tåget.
Frågan diskuteras i EU-parlamentet där man tagit fram ett förslag om att alla framtida tåg ska ha en möjlighet att ta med minst åtta cyklar per tåg.
– Om man kollar runt om i Europa så kan man nästan överallt ta med sig cykeln på tåget och att Sverige då är ett U-land när det kommer till möjligheten att kombinera cykel och kollektivtrafik känns väldigt tråkigt, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandets riksorganisation.
Under torsdagen hade Lars Strömgren med sig finansmarknads- och bostadsministern Per Bolund (MP) på resan från Stockholm till Eskilstuna där de reste med cykel-tåg-cykel under sitt besök.
– Jag tar alltid cykeln till jobbet och att nu kunna ta med cykeln på tåget för att cykla från stationen på olika platser i Sverige är en jättebra sak att införa, säger Per Bolund och fortsätter:
– Det här var första gången jag hade mig en cykel på tåget och det fungerade väldigt bra och praktiskt. Det fanns ett enkelt sätt att binda fast cykeln så att det känns säkert och gott om platser.
De nya Mälartågen är ett av få tåg som det finns möjlighet att ta med sig cykeln på sin resa.
– När man pratar med SJ och berättar om det stora intresset som finns att ta med cykel på tåget så får vi ofta reaktionen: "Oj, då måste vi göra något. Vi vill inte att det ska bli kaos". Men det stannar ofta där, säger Lars Strömgren.