Årets vinnare av Placebrander of the year är Eskilstuna kommunkoncern som nu prisas för sitt mångåriga arbete med hållbarhet och återvinning. De har uppmärksammats internationellt av bland annat den brittiska tidningen The Guardian.
– Det är jättekul och det känns riktigt bra, det är ett kvitto på det jobb som Eskilstunaborna gjort tillsammans med oss, säger Martin Roos, vd för Destination Eskilstuna, som var med och tog emot priset i Värnamo.
Fyra finalister gallrades under sommaren ut av en jury bestående av Charlotta Mellander, Jonas Michanek och Frida Roberts. Bland finalisterna fanns förutom Eskilstuna också Jämtland, Örebro och Höga Kusten.
– Det handlar om att utveckla platsen Eskilstuna. Det här är en manifestation för att vi är på rätt väg, det här känns fantastiskt, säger Martin Roos lyriskt.
Motiveringen till priset lyder:
"En plats som vänt sig till invånarna för att hitta sin själ. Formulerat sig särprägel och använt den i både utveckling och marknadsföring. Skapat en tydlig position på en marknad där många svenska platser liknar varandra. En plats som dessutom tar tag i en av vår tids främsta utmaningar och bidrar till en bättre värld. En plats som gör evolution."
– Det här är staden Eskilstunas pris, inte kommunens. Vi vann för att vi tillsammans har utvecklat en bra plats och kommunicerat på rätt sätt. Det här handlar om en utveckling av staden och inte bara en kampanj.
Samma dag som Eskilstuna prisades släppte Destination Eskilstuna en ny varumärkesfilm för Eskilstuna.